Het is oorlog in de Far East trade

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Na de geflopte tariefverhoging van 1 april lijkt de neerwaartse spiraal van de tarieven op de spotmarkt niet omgebogen te kunnen worden. Vorige week zakte het tarief voor een 40’ container tussen Shanghai en Antwerpen onder de magische grens van 1.000 dollar all-in.

60% lager

Volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) werd vorige week gemiddeld 932 dollar/feu betaald, wat 90 dollar of 8,8% minder was dan de week daarvoor. Volgens makelaar Freight Investor Services (FIS) zijn de tarieven nu 60% lager dan een jaar geleden.

De komende weken verwacht Richard Ward van FIS nog geen verbetering. “We hoorden dat Maersk Line al westbound tarieven van 600 dollar voor een 40’ container aanbiedt tot eind april.”

Contractuele tarieven

Volgens FIS holt de grote prijsvolatiliteit op de spotmarkt het werken met contractuele tarieven uit. “Een verlader die begin dit jaar een contract tekende met tarieven van 600 tot 800 dollar per teu (1.200 tot 1.600 dollar voor een 40’, red.), betaalt nu twee keer zoveel als de marktprijs.”

De druk op de tarieven is het gevolg van de introductie van steeds meer megaschepen, waarvoor er onvoldoende lading is. In de tweede helft van maart waren de containerschepen naar verluidt gemideld zo’n 70% beladen bij vertrek uit de Far East naar Europa. Rederijen proberen op de spotmarkt extra lading bij te ‘kopen’ om meer contributie te ontvangen voor het dekken van hun vaste kosten.

Nieuwe GRI

Verwacht wordt dat de rederijen op 1 mei een nieuwe forse General Rate Increase (GRI) zullen opleggen (of dat zullen proberen) en tegelijkertijd heel wat afvaarten zullen overslaan om die broodnodige aanpassing voldoende slaagkansen te geven.

Sommige carriers annuleren nu al afvaarten in het Verre Oosten om de schade van de tarievenoorlog nog enigszins te beperken. Flows meldde vorige week al dat de geplande maidentrip van de ‘MSC Oliver’ (19.224 teu) naar Antwerpen niet doorgaat. De 2M-partners Maersk en MSC hebben intussen ook een vertrek van de ‘Maersk Savannah’ (9.643 teu) in de AE9/Condor Service geschrapt. Volgens de laatste plannen zal de ‘MSC Oliver’ nu eind deze maand de AE5/Albatross Service vervoegen.