Hapag-Lloyd en MSC bestellen schepen voor noordzuid-routes

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De directie van Hapag-Lloyd had al eerder aangekondigd dat er in het tweede kwartaal opnieuw containerschepen besteld zouden worden. De Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Hyundai Samho kwam als winnende werf uit de bus en mag vijf neopanamax-eenheden van 10.500 teu opleveren tussen oktober 2016 en mei 2017.

Deze nieuwe schepen worden net als de boten van 10.500 teu die de partner Hamburg Süd al in de vaart heeft, speciaal gebouwd voor de bediening van Zuid-Amerika. Ze worden uitgerust met 2.100 reeferplugs voor het vervoer van koelcontainers met fruit, groenten, vlees, vis of geneesmiddelen.

Neopanamax

De Duitse carrier bestelt de schepen omdat er vanaf (april) volgend jaar grotere containerschepen door het Panamakanaal zullen kunnen varen. Nu kunnen daar schepen met maximaal dertien rijen containers in de breedte bovendeks (foto) transiteren. Op nieuwe neopanamax-eenheden kunnen de boxen negentien breed gestapeld worden.

“Met deze bestelling bevestigen we onze leidende rol in de lijnvaart op Latijns Amerika”, zegt Anthony J. Firmin, chief operating officer van Hapag-Lloyd. De Duitse carrier werd er één van de grootste carriers dankzij de recente fusie met de Chileense carriers CSAV.

Eerder deze maand nam Hapag-Lloyd tussen het Verre Oosten en de westkust van Zuid-Amerika nog de nieuwbouw ‘Corcovado’ van 9.324 teu in de vaart als vijfde schip uit een reeks van zeven die CSAV in april 2013 bij Samsung Heavy Industries heeft besteld.

De Hamburgse rederij heeft nu zeven eenheden in aanbouw: behalve het pas bestelde kwintet, zijn dat dat de ‘Coyhaique’ en ‘Cisnes’ als laatste uit de CSAV-reeks. Verwacht wordt dat Hapag-Lloyd later dit jaar ook nog schepen van meer dan 19.000 teu zal bestellen voor de trade tussen het Verre Oosten en Noord-Europa, maar over dat order is er eerst nog overleg binnen de G6 Alliance.

MSC

Behalve Hapag-Lloyd laat ook MSC nieuwe schepen bouwen voor noordzuid-routes. Voor het eerst sinds lang heeft de rederij uit Genève nog eens zelf schepen besteld. Het gaat om vier eenheden van 11.010 teu, die Hanjin Heavy Industries & Construction in Subic Bay in 2017 gaat bouwen voor een totaal bedrag van 320 miljoen dollar.

Dezefde Filippijnse werf zal ook een zestal schepen van 11.010 teu leveren aan de Griekse eigenaar Costamare, die door MSC gecharterd zullen worden. Al deze schepen zouden over 1.453 aansluitingen voor koelcontainers beschikken, maar dat cijfer werd nog niet officieel bevestigd.

MSC heeft ook twintig ultra large container ships (ulcs) van ruim 19.000 teu en 34 eenheden van 8.800 tot 9.400 teu in aanbouw, waarvan de eerste exemplaren (‘MSC Oscar’ en ‘MSC Lily’) al in de vaart zijn. Al deze tonnage werd echter door Chinese investeerders besteld op basis van bareboat charters aan de Zwitserse carrier.

Via Zodiac Maritime krijgt MSC er deze maand ook de ‘MSC Amsterdam’ (15.908 teu) bij als vierde schip uit een reeks van zes. Deze nieuwbouw zal op 9 mei in Dalian aan zijn maidentrip beginnen voor de AE5/Albatross Service van 2M.