Hamburg Süd haalt banden met leden van Ocean Three aan

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Hamburgse carrier kreeg in eerste instantie toegang tot een aantal oostwest-diensten via een mondiaal samenwerkingsakkoord met UASC. Op de North Atlantic start Hamburg Süd samen met CMA CGM en UASC in mei de nieuwe APNE-dienst vanuit Noord-Europa naar de oostkust van Noord-Amerika en vervolgens verder via het Panamakanaal naar de Far East.

Deze pendulumdienst zal verzorgd worden door vijftien schepen, waaronder vijf van Hamburg Süd, negen van CMA CGM en één van UASC. De Duitse partner zal onder andere de ‘Cap Hudson’ (4.255 teu) en de ‘Cap Hatteras’ leveren. De eerste westbound afvaart wordt op 25 mei uit Antwerpen geboden. Het schip ‘Box Queen’ (4.546 teu) van de Franse partner CMA CGM zal dan laden voor New York, Norfolk, Charleston, Savannah en Cartagena.

Deze week raakte bekend dat de drie partners van Ocean Three (CMA CGM, China Shipping en UASC) samen met Hamburg Süd nog een extra dienst tussen het Verre Oosten en de oostkust van Noord-Amerika zullen starten met tien panamax-schepen. Dat worden er vijf van China Shipping, drie van CMA CGM en telkens één van UASC en Hamburg Süd. De eerste afvaart is gepland op 16 mei in Ningbo met de ‘CSCL Vancouver’ (4.253 teu).

Pacific

Op de trans-Pacific gaat Hamburg Süd ook nog wekelijks 500 slots kopen van China Shipping op de AAC en AAC3 loops die Chinese havens en het Zuid-Koreaanse Busan met Los Angeles en Oakland verbinden. Daardoor stijgt de capaciteit van de Duitse rederij tussen het Verre Oosten en Noord-Amerika nu naar 3.520 teu per week en per richting.

Hamburg Süd ontwikkelt bewust een ruimer aanbod op de oostwest-routes om minder afhankelijk te zijn van de Latijns Amerikaanse markt, die momenteel stagneert en op lijnvaartvlak met overcapaciteit kampt.

Alliantielid?

Indien de intrede van de Duitse carrier op de grote oostwest-assen de verhoopte resultaten oplevert, sluit Hamburg Süd een uitbreiding van die activiteiten niet uit. In een interview met de Britse pers zei topman Ottmar Gast dat het in dat geval zeker niet ondenkbaar is, dat Hamburg Süd op termijn een volwaardig lid van Ocean Three zou worden. Dat laatste zou dan ook inhouden dat het Duitse alliantielid tonnage van 18.000 teu zou moeten laten bouwen voor de Far East trade.