Expeditie geeft Dachser groep mooie boost

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dooren

De cijfers zijn de eerste die Dachser publiceert na de reorganisatie van haar structuur en haar omvorming tot een Europese vennootschap (SE, Societas Europaea) begin dit jaar.

Daarbij werd de managementstructuur veranderd, nu met acht operationele Business Units. Deze rapporteren rechtstreeks aan de Executive Board, wat een snellere en flexibelere besluitvorming in de hand moet werken. Dat moet ook een decentrale business strategie mogelijk maken.

Samen met de wijziging van de rechtsvorm heeft de groep haar managementstructuur gereorganiseerd, binnen twee fundamentele zogenaamde ‘Business Fields’. Dat zijn Dachser Air & Sea Logistics – wat overzeese expeditie is – en Dachser Road Logistics. Die laatste is onderverdeeld in twee ‘Business Lines’: Dachser European Logistics voor industriële goederen en Dachser Food Logistics voor levensmiddelen.

Op organisatieniveau heeft Dachser dan weer acht operationele ‘Business Units’ gecreëerd. Naast Food Logistics zijn er regionale eenheden van beide ‘fields’: European Logistics (EL) Germany, EL North Central Europe, EL France & Maghreb en EL Iberia; en Air & Sea Logistics (ASL) EMEA, ASL Americas en ASL Asia Pacific.

Resultaten

Voor 2014 werd enkel de omzet gepubliceerd, niet de winst- of verliescijfers. De totale omzet bedroeg 5,3 miljard euro (+5,2%). De BU Road Logistics boekte een omzet van 3,86 miljard (+5,0%), bestaande uit 3,17 miljard (+5,3%) voor European Logistics en 687 miljoen (+3,7%) voor Food Logistics. Air & Sea Logistics noteerde een omzet van 1,58 miljard (+8,0%).

“Naast de traditioneel sterke prestaties van de Business Unit EL Germany, wierp de consistente exportstrategie van de Europese dochterondernemingen zijn vruchten af. Zo groeiden EL North Central Europe, EL France & Maghreb en EL Iberia met 5,3 procent. Het aantal zendingen van EL in haar geheel steeg met 5,5 procent en de tonnage met 6,3 procent”, aldus de groep.

De groei van Food Logistics was onder andere te danken aan de contractlogistiek voor consumptiegoederen en de stijgende vraag naar grensoverschrijdend levensmiddelentransport in het European Food Netwerk. Binnen Air & Sea Logistics speelde vooral de positieve ontwikkeling in de zeevrachtactiviteiten een rol.

“Organische groei”

Volgens topman Bernhard Simon werd 2014 gekenmerkt door een druk voorjaar, gevolgd door een uitzonderlijk sterke herfst. “Aan de organische groei draagt in het bijzonder de trend naar outsourcing van internationaal complexe logistieke taken bij.”

Hij ziet geïntegreerde supply chain-oplossingen voor multinationale klanten als één van de belangrijkste bronnen van groei voor de komende jaren. “Met ons Europees groupage-netwerk, onze oplossingen voor contractlogistiek in Europa, Azië en de VS, alsook ons eigen lucht- en zeevrachtnetwerk, kunnen wij complete supply chains aanbieden.”

Volgens Simon is de groei door netwerkuitbreidingen vrijwel geheel geoptimaliseerd. “Dachser is nu in staat om een duurzame groei voort te zetten door de inzet van onderling verbonden logistieke diensten”, klinkt het.