Euroports gaat capaciteit van suikerterminal verdubbelen

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Hoeveel de investering in de verdubbeling van de op- en overslagcapaciteit bij Manufert juist bedraagt en hoe die precies vorm zal krijgen, kan Paul Jacob Bins, managing director bij Euroports Belgium & France, nog niet zeggen.

“De besprekingen met de klanten lopen nog volop en veel zal afhangen van hoe we het best aan hun wensen tegemoet kunnen komen. Maar de aandeelhouders hebben het licht op groen gezet voor wat de grootste individuele investering in een van de terminals in de groep zal worden”, laat Bins hierover optekenen.

Verdubbeling capaciteit

De dedicated installatie aan kaai 518 van het Kanaaldok B1 in Antwerpen heeft momenteel een overslagcapaciteit van 260.000 ton en beschikt vandaag over 34.500 m² aan magazijnruimte voor de opslag van suiker. Euroports gaat uit van een verdubbeling van die cijfers.

Er wordt tevens gesleuteld aan kwaliteit en veiligheid met het oog op een food safety certificering die de positie van ‘de grootste onafhankelijke suikerterminal in Europa’ verder versterkt. Daarnaast wordt ingezet op een ruimer gebruik van spoor en binnenvaart.

De nautische capaciteit – de terminal kan panamaxschepen ontvangen aan zijn 400 meter lange kaai – wordt ongemoeid gelaten. “De capaciteit aan waterzijde volstaat voor het ogenblik”, zegt de managing director hierover.

De werken zijn voor een deel al gestart. Euroports wil het hele investeringsprogramma tegen september volgend jaar afgerond hebben.

Deregulering suikerhandel

Jaarlijks behandelt Manufert 2 à 300.000 ton bietsuiker. De uitgaande trafiek is vandaag vooral gericht op intra-Europese export (onder meer naar de Middellandse Zee en het VK). Daar zal vanaf 2017 verandering in komen, verwacht Euroports, want dan zal de door de EU en haar handelspartners afgesproken deregulering van de internationale suikertrade de deuren van nieuwe overzeese markten openen voor Europese uitvoerders. Vooral in Afrika en Azië gaat de consumptie van suiker in stijgende lijn.

“Wij geloven heel sterk in de competitiviteit van de Europese suikerbietindustrie. Als enige echte onafhankelijke dienstverlener willen wij die sector verder ondersteunen.”

Euroports beschikt ook in Le Havre met Sucre Océane over een grote suikerterminal.