Eerste containerschip van MSC verbreed (+foto’s)

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

In het verleden werden al vaak schepen gejumboïseerd. Het ging dan om een relatief eenvoudige verlenging, waarbij het schip in de breedte werd doorgezaagd en er een nieuw tussensectie werd ingelast.

Het verbreden van schepen is een veel complexere klus omdat ook de voorsteven en een deel van de achtersteven aan de nieuwe breedte moet aangepast worden. Toch is het volgens de Duitse Reederei NSB te overwegen waard, omdat de capaciteit met meer dan 20% toeneemt zonder dat de exploitatiekosten stijgen. Een breder schip is ook veel stabieler.

Toezegging MSC

Reederei NSB investeert alvast in de verbreding van drie schepen omdat er een toezegging van MSC is om ze nadien nog minstens drie jaar in charter te nemen. De ‘MSC Geneva’ werd als eerste maxipanamax op de werf Huarun Dadong Dockyard in Shanghai aangepakt. De werkzaamheden hebben vier maanden in beslag genomen, maar eens de routine er is kunnen dergelijke werken wellicht sneller uitgevoerd worden.

Volgens de Duitse rederij is een capaciteitsverhoging van bestaande schepen goedkoper dan nieuwbouw en komen alle na 2005 gebouwde maxipanamax-schepen voor zo’n jumboïsering in aanmerking nu het Panamakanaal wordt verbreed.

Na de ‘MSC Geneva’ zullen ook nog de ‘Buxhai’ en ‘MSC Carouge’ van 32,2 naar 40 meter verbreed worden. In de praktijk betekent dit dat ze dan zestien in plaats van dertien containers bovendeks kunnen laden.

Lees ook: 14/10/2014  NSB wil containerschepen voor MSC verbreden