“Drogebulkvaart heeft ergste achter de rug”

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De drogebulkvaart heeft kwade maanden achter de rug, maar er lijkt wat beterschap op komst. De vraag trekt in het tweede kwartaal traditioneel aan, onder meer onder invloed van de export van landbouwproducten uit Zuid-Amerika. En in zowat alle categorieën zouden de opbrengsten vanaf mei de operationele kosten moeten kunnen dekken, maar er is meer nodig om winst te maken.

Na jaren van forse vlootaangroei wordt nog steeds te weinig tonnage gesloopt om de overcapaciteit in de sector een halt toe te roepen. Dit jaar zal volgens Sand 19 miljoen ton aan draagvermogen onder de sloophamer verdwijnen. Daarvan ging dit jaar al 8 miljoen dwt voor de bijl. Genoeg is dat niet. “We hebben vele jaren van meer vraag- dan aanbodgroei nodig om de zaken recht te zetten”, is zijn oordeel.

Lager toerental

Bovendien zit de wind uit Azië niet goed. De Chinese economie draait aan een iets lager toerental en dat vertaalt zich in minder gunstige vooruitzichten voor een aantal trades. India staat nog niet sterk genoeg om de markt te trekken.

Slow steaming blijft voor vele partijen de beste manier om kosten te drukken én het overaanbod aan tonnage in te tomen. Toch kan die maatregel niet structureel genoemd worden. Sand hoopt ook dat reders zullen weerstaan aan de verleiding om nieuwbouwschepen bij te bestellen. Als iemand nood heeft aan extra tonnage, dan zou hij iedereen een dienst bewijzen door een tweedehandsschip te kopen. Eerder nog dan meer capaciteit op de markt te gooien, vindt de BIMCO-analist.