Bocimar sleurt CMB diep in het rood

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Alleen al in het eerste kwartaal heeft Bocimar een verlies van 41,27 miljoen dollar geleden. Dat is bijna tien keer meer dan in de eerste drie maanden van 2014. De gemiddelde dagopbrengst van een capesize bulkschip bedroeg amper 12.648 dollar, terwijl dat begin 2014 nog 22.740 dollar was. Voor kleinere handysize schepen daalden de tarieven van 10.254 naar amper 4.026 dollar per dag.

De historisch lage tarieven zijn het gevolg van het enorme overaanbod aan scheepscapaciteit en het feit dat China ruim honderd miljoen ton minder steenkool invoert. Aan het eerste proberen de rederijen iets te doen door massaal schepen te laten slopen.

Volgens scheepsmakelaar Braemar ACM Shipping werd in maart ruim 5 miljoen dwt verschroot, wat een nieuw record is. Maar zelfs als dit tempo aangehouden wordt, duurt het nog tot eind 2016 om de overcapaciteit weg te werken.

Cashreserve

CMB beseft als moederbedrijf van Bocimar dat het de crisis zal moeten uitzweten en heeft een cashreserve van 200 miljoen dollar aangelegd, waarvan ruim 20 miljoen komt van de verkoop van het aandeel van 29% in Anglo Eastern Management Group.

De CMB groep sloot ook nieuwe kredietfaciliteiten af en heeft sommige schepen geherfinancierd en andere verkocht. Dat laatste geldt onder andere voor de 53.505 dwt metende ‘CMB Biwa’ uit 2002 (foto). Op die transactie werd een verlies van 2,97 miljoen dollar geleden, wat in de cijfers van het eerste kwartaal werd verrekend.

Het aanleggen van een cashbuffer zal CMB ook toelaten om in te spelen in investeringsopportuniteiten. Wie goedkoop schepen kan kopen aan het einde van een crisis, doet gouden zaken bij een heropleving zoals de Belgische rederij Euronav heeft aangetoond met de overname van relatief jonge very large crude carriers (VLCC’s) van Maersk.

Delphis

De andere activiteiten van CMB maken onvoldoende winst om de zware verliezen van Bocimar te compenseren. Bochem dat zes chemicaliëntankers van 19.000 tot 33.000 dwt exploiteert, maakte in het eerste kwartaal een winst van 1,43 miljoen dollar.

Delphis leed een verlies van 419.000 dollar, wat vooral het gevolg is van eenmalige opstartkosten van een joint venture met een private equity fonds voor het beheer van containerschepen. Delphis zal dit jaar profiteren van de stijging van de chartertarieven voor containerschepen. ASL Aviation maakte 838.000 dollar winst. Alles samengeteld geeft dit een verlies van 39,56 miljoen dollar voor de groep CMB in de eerste drie maanden van dit jaar.