Wekelijks maidentrip van schip van 14.080 teu in Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De CYKHE Alliance maakte medio februari zijn nieuwe netwerk voor 2015 bekend, dat vanaf april zal aangeboden worden. Opvallend daarbij was de capaciteitsverhoging van de NE7 loop, die vanaf volgende maand ook Ningbo en Shanghai zal bedienen en in Europa een dubbele aanloop van Piraeus zal verrichten. De capaciteit van de dienst wordt met de helft verhoogd.

De eerste afvaart van de aangepaste Far East loop zal verzekerd worden door de nieuwbouw ‘YM Wish’ van 14.080 teu, die eind februari al proefvaart vertrok (foto). Het is het eerste schip uit een reeks van vijftien die de Taiwanese carrier Yang Ming Line van de Canadese eigenaar Seaspan huurt. De eerste tien worden door Hyundai Heavy Industries gebouwd en komen allemaal nog dit jaar in de vaart.

Maidentrips

De ‘YM Wish’ begint zijn maidentrip op 8 april in Ningbo en zal daarna nog bijladen in Shanghai, Xiamen en Singapore. De nieuwbouw wordt op 19 mei voor het eerst bij AIT aan de Noordzeeterminal verwacht. De twee weken daarna volgen daar onmiddellijk al de maidentrips van de zusterschepen ‘YM World’ en ‘YM Wellhead’. In juli arriveren er ook nog eens de nagelnieuwe ‘YM Wondrous’ en ‘YM Winner’.

Nu worden de ‘kleine’ schepen voor de vloot van de NE7 nog door vier partners geleverd. Dat zijn “K” Line (drie eenheden van 9.040 tot 9.592 teu), Evergreen (2 x 8.452 teu), Cosco (2 x 9.469 teu) en Yang Ming (1 x 8.236 teu).

Voor de vernieuwde loop zullen alleen Yang Ming en Cosco tonnage leveren. Ook bij de Chinese partner zal de capaciteitsuitbreiding erg snel gaan, omdat die schepen van 13.092 teu kan wegplukken uit een gezamenlijke dienst met Evergreen op de trans-Pacific. Deze ‘Cosco Excellence’, ‘Cosco Development’ (tweede foto), ‘Cosco Glory’ en ‘Cosco Harmony’, worden vanaf juni (opnieuw) regelmatige bezoekers van de Scheldehaven.

Terminals

De Antwerpse aanlopen van de NE7 zullen over twee terminals verdeeld worden. De boten van Cosco meren af bij Antwerp Gateway omdat Cosco Pacific een aandeel van 20% in die terminal heeft.

De schepen van Yang Ming gaan zoals reeds gemeld naar AIT (voluit: Antwerp International Terminal), wat een joint venture is van PSA Antwerp met “K” Line, Yang Ming en Hanjin.