Containerships past rotatie van dienst op Gent aan

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

De schepen die Gent bedienen, zullen de Vlaamse haven voortaan niet meer op donderdag maar op dinsdag aanlopen en op woensdag opnieuw afvaren richting Riga, Helsinki en Sint-Petersburg. “Vanuit Gent zullen we een dag sneller in Helsinki en Sint-Petersburg zijn”, legt Hans Duthoo, de commerciële verantwoordelijke van Containerships Belgium, uit.

Op de terugreis blijft de tussenstop in het Britse Teesport behouden. De call in Sheerness valt echter weg. Ook de rechtstreekse aanlopen in Pori en Klaipeda verdwijnen uit de rotatie van de dienst op Gent. De West-Finse haven zal via transhipment in Helsinki bediend worden. Voor Klaipeda en de rest van het Balticum gebeurt dat via Riga.

Op de terugweg vanuit Gent naar het Balticum wordt wel een aanloop in Lübeck in het vaarschema ingelast. De Duitse haven is een groeipool voor de shortsea-operator. Lading vanuit Gent meenemen naar Lübeck is wel niet de bedoeling.

Stijgende trafiek

De schepen van Containerships worden in Gent voorlopig nog steeds behandeld aan de IPG-terminal van Stukwerkers aan het Mercatordok. De terugkeer naar de Ghent Container Terminal aan het Kluizendok, waar werken aan de gang zijn en de mobiele kraan vorig jaar door een brand buiten dienst raakte, staat voor de zomer gepland, zegt Duthoo.

De volumes die de Finse rederij in Gent te behandelen krijgt, zaten vorig jaar in de lift, geeft hij nog aan. “2014 was een goed jaar, met meer trafiek op het Balticum en Finland en zo goed als een status quo op Rusland. Zonder de crisis in de betrekkingen tussen Rusland en de Europese Unie was het een zeer goed jaar geworden.”

Ook dit jaar is goed gestart. “We zitten voor op ons schema. De invoering van de nieuwe zwavelnorm heeft vooralsnog geen effect gehad.”