CMA CGM bestelt schepen van 20.600 teu

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De rederij uit Marseille onderhandelt (zoals al op 13 maart werd gemeld) al een tijdje met Hanjin Heavy Industries en Construction over een bestelling van drie nieuwe recordschepen. Tijdens de voorstelling van de financiële resultaten van vorig jaar, bevestigde vice voorzitter Rodolphe Saadé dat het om schepen van 20.600 teu gaat.

Verwacht wordt dat de bestelling nog deze week officieel geplaatst zal worden. Met een capaciteit van 20.600 teu worden deze nieuwbouwschepen nog groter dan die van MOL (20.150 teu), wat betekent dat ze in 2017 meer dan waarschijnlijk de grootste containerschepen ter wereld zullen zijn.

Vloot 

Ook dit jaar zal CMA CGM de vloot vergroten met zes nieuwe schepen van bijna 18.000 teu, een dozijn brede gecharterde neopanamax-eenheden van 9.400 teu (foto) en drie eigen bootjes van 2.100 teu, die de grootst mogelijke zijn om Guyana te bedienen.

Vorig jaar heeft de Franse carrier zijn capaciteit met 5,9% uitgebreid naar 1,65 miljoen teu. De vervoerde volumes stegen echter met 8,1% naar 12,2 miljoen teu. Dat die groei groter was dan het marktgemiddelde, heeft volgens CMA CGM te maken met het feit dat de rederij de volumes vanuit het Verre Oosten naar zowel Europa als West-Afrika fors zag toenemen. Ook de sterkere economie in de VS en een uitbreiding van de diensten van de Australische dochter ANL speelden een rol.

De omzet steeg niet navenant, omdat de gemiddelde inkomsten per teu daalden. De totale inkomsten bedroegen 16,7 miljard dollar, wat 5,3% meer is dan in 2013. Na aftrek van alle kosten blijft een nettowinst van 584 miljoen dollar over. Dat is 43,2% meer dan de winst van 2013, waarin overigens de meerwaarde op de verkoop van een belang van 49% in Terminal Link was opgenomen.

Schuldenlast 

De hogere winst is onder andere het gevolg van een halvering van de financieringskosten. De schuldenlast werd met 21,5% verminderd en de gewijzigde wisselkoers van de euro tegenover de dollar had een positieve impact van 70 miljoen dollar.

In het lopende boekjaar zal de recente daling van de bunkerprijzen volgens Saadé een positief effect hebben op de bedrijfsresultaten. Ook de start van Ocean Three, de nieuwe akkoorden met Hamburg Süd in Noord- en Zuid-Amerika, en het afronden van de overname van OPDR zouden de rederij vleugels moeten geven.

Op de ‘to do’-lijst voor dit jaar staat o.a. dat CMA CGM zal doorgaan met de inspanningen om het bunkerverbruik te verminderen. De rederij wil ook nieuwe functionaliteiten toevoegen aan het e-business platform dat sinds oktober 2013 aangeboden wordt, en vorig jaar al 1,3 miljoen teu verwerkte. Voorts wil de carrier ook nog werk maken van slimme containers dankzij de investering in Traxens, en nieuwe technologieën in het koelvervoer toepassen.