Tweede slachtoffer in droge bulkvaart

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Baltic Dry Index die de evolutie van de bevrachtingstarieven voor het vervoer van droge bulklading weergeeft, zakte eerder deze maand niet alleen naar het vorige dieptepunt van 554 punten uit augustus 1986, maar blijft nog altijd verder dalen naar ongeziene niveau’s.

Dat er historisch weinig betaald wordt om droge bulkschepen te bevrachten, is het gevolg van het overaanbod aan tonnage en een tegenvallende vraag naar kolen en ertsen in China. Omdat de Chinezen morgen hun Nieuwjaar gaan vieren en de markt daarna een paar weken op een laag pitje staat, daalde de Baltic Dry Index gisteren verder onder het vorige dieptepunt naar 516 punten.

Chapter 11

Omdat de tarieven de exploitatiekosten van de bulkschepen niet dekken, komen steeds meer rederijen in de problemen. In Denemarken heeft Copenship (foto) eerder deze maand de boeken neergelegd en deze week moest ook Winland Ocean Shipping Corp uit het Chinese Dalian in de VS bescherming tegen schuldeisers aanvragen (Chapter 11).

Ondanks al deze kommer en kwel gelooft Drewry in een herstel van de bulkmarkt tegen het einde van dit jaar. Volgens het Dry Bulk Forecaster Report van de Britse consultant zullen de bevrachtingstarieven stijgen omdat de rederijen steeds meer modernere schepen inzetten die minder bunkers verbruiken en waarvoor bevrachters meer willen betalen.

Herstel

De gemiddelde leeftijd van de droge bulkvloot is volgens Drewry gedaald van 12,3 jaar in 2011 naar 9 jaar vorig jaar. “In het eerste kwartaal van 2015 zullen de tarieven nog onder druk staan. Daarna zullen de prijzen voor de jongste schepen stijgen, zoals dat ook vorig jaar gebeurde”, zegt analist Rahul Sharan.

Vorig jaar hebben heel wat rederijen de oplevering van nieuwe tonnage uitgesteld, zodat de groei van de droge bulkvloot beperkt bleef tot 5,3%. Mogelijk zullen er daarom dit jaar wat meer nieuwe schepen in de vaart komen, zodat er volgens Sharan ook in 2015 meer tonnage dan lading zal zijn