Serieus haar in de boter bij SeaFrance

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Raad van Commissarissen besloot vorige week om zijn voorzitter, Didier Cappelle, een mandaat te geven om een extern kantoor aan te duiden dat op zoek moet gaan naar financiering voor de overname van de veerboten ‘Rodin’, ‘Berlioz’ en ‘Nord Pas-de-Calais’ die voor MyFerryLink tussen Calais en Dover varen.

De drie roro-schepen zijn eigendom van Eurotunnel, maar worden op vraag van Eurotunnels maritieme dochter MyFerryLink SAS beheerd door de coöperatieve vennootschap SCOP SeaFrance. Die laatste werd opgericht door voormalige werknemers van de gelijknamige failliete ferrymaatschappij om de drie veerboten in kwestie te bemannen.

‘Persoonlijk initiatief’

In een reactie aan het personeel hebben CEO Jean-Michel Giguet en zijn assistent Raphaël Doutrebende intussen laten weten dat ze niet geconsulteerd werden over de plannen. De twee heren hebben de dagelijkse leiding van MyFerryLink in handen en vormen samen de (door Eurotunnel benoemde) directieraad van SCOP SeaFrance. Het duo noemt het overnamevoorstel een ‘persoonlijk initiatief van enkele commissarissen’.

Giguet en Doutrebende gaan in hun brief nog een stap verder door de raad ervan te beschuldigen hen in diskrediet te willen brengen. De twee directeurs zeggen dat ze met Eurotunnel blijven zoeken naar een geschikte overnamekandidaat om de tewerkstelling voor zo’n 600 mensen veilig te stellen.

Het is niet de eerste keer dat er een haar in de boter zit tussen Cappelle en Giguet. Eind 2013 probeerde de toezichtsraad al een vervanger te zoeken voor Giguet, maar Eurotunnel maakte toen duidelijk dat indien Giguet zou moeten opstappen, ook het contract tussen MyFerryLink en SCOP SeaFrance niet langer zou bestaan.

Prijs

Intussen heeft Eurotunnel akte genomen van de démarche van Cappelle. Voor het eerst heeft de exploitant van de Kanaaltunnel ook een bedrag op zijn maritieme divisie geplakt. De drie schepen werden samen met wat andere activa medio 2012 voor 65 miljoen euro overgenomen.

Volgens Eurotunnel is MyFerryLink als rederij met een marktaandeel van 10% op de korte Kanaalroute inclusief handelsfonds en reservatiesystemen nu echter tussen de 125 tot 150 miljoen euro waard. Cappelle die als vakbondsman vroeger voor het behoud van het oude SeaFrance heeft gestreden, hoopte naar verluidt dat 80 miljoen euro al voldoende zou zijn geweest.