“Fusie tussen Antwerpen en Zeebrugge is geen dwaas idee”

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

In een interview met het weekblad Trends zet de topman van de haven van Zeebrugge, de theoretische deur wijd open voor een toenadering tot Antwerpen. “Het kan zin hebben. Als één plus één groter blijkt dan twee, is er geen reden om geen fusie te realiseren”, laat hij optekenen.

“Als kleine haven hebben we meer belang bij samenwerking met Antwerpen dan andersom”, voegt hij daar wel in één adem aan toe. Zeebrugge krijgt in de deepsea lijnvaart overigens een zware klap te verwerken. “Het wegvallen van MSC en Maersk leidt mogelijk tot een daling van 20 tot 30% van de containertrafiek”, geeft hij onomwonden toe. Vorige week ontving Zeebrugge de voorlopig laatste aanloop van een groot MSC-schip (zie tweede foto).

Het is voor Zeebrugge daarom belangrijk om nieuwe trafieken aan te boren. Coens richt daarbij in de eerste plaats de blik naar shortsea trafieken, logistiek en breakbulk.

Havenarbeid

Wat logistiek betreft, zet de wet-Major op de havenarbeid echter een forse rem op de uitbouw van nieuwe activiteiten. “Investeerders knappen af op de kosten van de havenarbeid.” Een aangepaste regeling voor logistieke bedrijven die zich in havens vestigingen, zou soelaas brengen.

Maar ook daar komt de concurrentie met Antwerpen om de hoek loeren. Zeebrugge (waar de havenarbeid momenteel flexibeler geregeld is, nvdr) “verliest een troef als Antwerpen het statuut van de havenarbeiders kan versoepelen. Ik ben er dus niet gerust in.” Anderzijds bewijst de ervaring in de rorosector dat Zeebrugge zich wist te handhaven tegenover een haven als Vlissingen, waar met goedkopere arbeidskrachten gewerkt kan worden, benadrukt Coens nog.

Spoor en binnenvaart

Coens heeft het in het interview ook over de gebrekkige ontsluiting van zijn haven via de binnenvaart. Nu het dossier van de verbreding van het Schipdonkkanaal in de koelkast is beland – “het blijft dus vers” – zal Zeebrugge het voorlopig moeten stellen met de opwaardering van de route via Brugge tot 2.500 ton. “Dat is onvoldoende, maar alleszins een verbetering.”

Ook het spoor baart Zeebrugge, net als de andere havens, zorgen. Over NMBS Logistics zit hij op dezelfde golflengte als zijn Gentse collega Daan Schalck: “Het is belangrijk dat het marktaanbod van het vrachtvervoer blijft bestaan, maar het is niet onze missie er geld in te pompen.” Een eventuele participatie kan enkel tijdelijk en onder voorwaarden.