Eerste postpanamax van WWL op weg naar Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Van die acht nieuwbouwschepen worden er tussen nu en 2017 vier door het Zweedse Wallenius en vier door het Noose Wilhelm Wilhelmsen geleverd. De ‘Thermopylae’ is eigendom van een Maltese dochter van Wilhelmsen en startte de eerste reis in de Japanse haven Hitachinaka voor een trip naar Europa, waar Bremerhaven de eerste loshaven wordt.

Daarna zal het gloednieuwe roro-schip koers zetten naar Zeebrugge, waar het op 23 maart verwacht wordt. De volgende Europese aanloophavens worden Le Havre, Southampton en Santander, waar geladen zal worden voor Port Elizabeth (Zuid-Afrika), Réunion, Fremantle, Melbourne, Port Kembla en Brisbane.

Laadkades 

Net als alle andere car carriers is de nieuwbouw 199,99 meter lang omdat de laadkades in Japan op die lengte afgestemd zijn. Door hun postpanamax-breedte van 36,5 meter hebben ze minder diepgang dan panamax-schepen, wat betekent dat de ‘Thermopylae’ een groter aantal havens kan aanlopen. Zodra de nieuwe sluizen in Panama in dienst zijn, worden deze schepen overigens weer (neo)panamax. WWL begon te tekenen aan het ontwerp van deze schepen in 2010 om in te spelen op de verbreding van het Panamakanaal.

Uitstoot

Met de nieuwe schepen wil de Noors-Zweedse rederij ook de uitstoot verminderen. Het door Hyundai Samho in Molpo gebouwde schip werd daarom uitgerust met een systeem om de uitlaatgassen te reinigen, zodat het probleemloos kan ingezet worden in Sulphur Emission Control Areas (SECA) waar de strengste zwavelnormen gelden. De uitstoot van schadelijke deeltjes wordt volgens de rederij met 70% verminderd.
 
Vijf van de dertien garagedekken kunnen in de hoogte versteld worden, zodat er ook veel trucks, high & heavy equipment – de roro-klep kan 320 ton aan – of breakbulk lading meegenomen kan worden. Die flexibiliteit is voor WWL erg belangrijk omdat het wereldwijde maritieme vervoer van auto’s stagneert. Als zuiver autoschip kan de ‘Thermopylae’ ongeveer 8.000 kleine gezinswagens laden.