Congestie houdt containervloot bezig

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Een aantal van die schepen werd op de chartermarkt gehuurd om een afvaart te kunnen verzorgen die anders geannuleerd had moeten worden omdat het voorziene schip wegens congestie teveel vertraging had opgelopen.

Er werden ook veertien eenheden ingeschakeld voor extra reizen naar havens aan de oostkust van Noord-Amerika om zo de congestieproblemen aan de westkust te ontwijken.

Volgens de Franse databank Alphaliner bedraagt de gezamenlijke capaciteit van de 61 extra containerschepen samen 364.000 teu, wat 2% is van de totale containervloot. Die schepen waren deze maand anders meer dan waarschijnlijk werkloos geweest.

Akkoord

Hoewel er sinds vrijdag een sociaal akkoord is tussen de Pacific Maritime Association (PMA) en de vakbond (ILWU) liggen nog altijd een honderdtal boten voor één van de havens aan de Noord-Amerikaanse westkust te wachten op een vrije ligplaats. Het zal minstens zes weken – en voor sommige havens wellicht langer – duren om die achterstand weg te werken.

Alphaliner herinnert eraan dat bij een vergelijkbaar sociaal conflict in oktober 2002 ook een achterstand van 75 scheepsaanlopen moest ingehaald worden, wat toen ook zes weken heeft geduurd.

Gegijzeld

Ondanks het feit dat verladers en ontvangers elke keer voor een lange periode gegijzeld worden wanneer een sociaal akkoord afloopt en er opnieuw onderhandeld moet worden, blijft dit systeem bestaan. Het pas bereikte akkoord geldt voor een periode van vijf jaar, wat betekent dat er in 2019 opnieuw vergelijkbare problemen kunnen ontstaan. Een jaar eerder kan dat al aan de Amerikaanse oostkust zijn, waar in 2012/2013 overigens ook tien maanden onderhandelingen nodig waren om tot een nieuw sociaal akkoord te komen.

Volgens schattingen hebben de recente congestieproblemen aan de Noord-Amerikaanse westkust het Amerikaanse bedrijfsleven zo’n zeven miljard dollar gekost aan gemiste omzet en hogere transportkosten.