Bocimar stapt in grote capesize pool

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Flows meldde vorige week al dat de Baltic Dry Index die de evolutie van de bevrachtingstarieven van droge bulkschepen weergeeft, naar een nieuw dieptepunt aan het zakken was. Gisteren evenaarde de index met 554 punten het laagste niveau uit augustus 1986.

Vooral de tarieven voor de grootste schepen (capesize) staan onder druk omdat China minder kolen en ertsen invoert dan verwacht. Het gemiddelde tarief voor een capesizer bedroeg dit jaar tot dusver ongeveer 6.500 dollar per dag, wat de exploitatiekosten niet dekt. De CMB-dochter Bocimar boekte in het laatste kwartaal van vorig jaar een verlies van 20,6 miljoen dollar.

Capesize Chartering

Omdat de overcapaciteit in de droge bulkvaart voorlopig nog niet snel zal verdwijnen, gaan vijf grote marktspelers hun schepen nu poolen om de exploitatiekosten zoveel mogelijk te drukken.

De samenwerking werd aangekondigd door de Noorse rederij Golden Ocean die gecontroleerd wordt door John Fredriksen. De andere leden zijn Bocimar International, CTM, Golden Union Shipping en Star Bulk Carriers Corp.

De naam van de pool wordt Capesize Chartering. De samenwerking gaat nog deze maand van start. De exploitatie ervan zal gebeuren vanuit de vijf kantoren van de aangesloten rederijen.

Door hun vloten te bundelen, zouden er minder schepen leeg moet varen en zouden ook de wachttijden voor de klanten moeten verlagen. Het schip dat het dichtst bij de lading is, zal aangeduid worden om het aangevraagde transport te verzorgen.