Antwerpen ontvangt eerste 2M schip uit het Verre Oosten

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Het 14.000 teu grote containerschip verzorgt de eerste afvaart van de nieuwe AE2 of Swan Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Die dienst is voorlopig de enige van het 2M Vessel Sharing Agreement die niet aan het Delwaidedok, maar aan het Deurganckdok wordt behandeld.

De reden daarvoor is dat er in deze loop enkele zeer grote schepen varen. Het gaat om o.a. de ‘MSC London’ en ‘MSC New York’ van 15.908 teu (of 16.864 teu nominale capaciteit) en zes schepen van Maersks E-klasse (15.550 teu), die nog breder zijn dat de grotere schepen van MSC.

Eerste loshaven

De ‘MSC Rosa M’ voer met een diepgang van 14 meter de Westerschelde op en kruiste daarbij de ‘Elly Maersk’ die de laatste afvaart van Maersks oude AE2 Service verzorgt. Dat de schepen elkaar op de Schelde ontmoetten, heeft te maken met het feit dat de nieuwe AE2 een week sneller in Antwerpen arriveert dan de oude, omdat de Scheldehaven nu de eerste Europese aanloophaven is. De vorige aanloophaven van het megaschip was Tanjung Pelepas.

Dat Antwerpen de eerste loshaven is, verklaart meteen ook de grote call size. Aan het Deurganckdok worden in totaal zo’n 4.400 containers gelost. Na aanlopen van Hamburg en Bremerhaven zal de ‘MSC Rosa M’ op 27 februari opnieuw de Schelde opvaren om er dan te komen laden voor King Abdullah, Singapore, Shanghai, Busan, Xingang en Qingdao.

Op foto’s die genomen werden door shipspotters die op een Nederlandse dijk hadden postgevat (zie derde en vierde foto), blijkt duidelijk de bonte kleurencombinatie van gele MSC-containers, grijze Maersk-containers, blauwe Safmarine-containers en roodbruine huurcontainers van MSC.