NGO publiceert lijst van ‘global dumpers’

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Van de 1.026 zeeschepen die in 2014 verschroot werden, zijn er 641 op een strand in India, Pakistan of Bangladesh beland. Daar worden volgens het Shipbreaking Platform de internationale regels om schepen veilig en milieuvriendelijk af te breken, niet nageleefd.

Volgens de NGO zijn er vorig jaar op die stranden 23 doden en 66 zwaar gewonden gevallen tijdens explosies of andere ongelukken. “Zuid-Azië blijft de uitverkoren plek voor rederijen om oudere schepen te dumpen omdat ze er meer winst aan overhouden”, zegt directeur Patrizia Heidegger. “Het is beschamend dat zoveel rederijen de realiteit niet onder ogen willen zien en hun verantwoordelijkheid ontlopen.”

Komrowski

De lijst van ‘global dumpers’ werd vorig jaar aangevoerd door de Duitse eigenaar Ernst Komrowski, die veertien schepen naar een sloopstrand stuurde. Het gaat om tonnage die voor rekening van Maersk Line beheerd werd. Die Deense carrier gaat er prat op dat de eigen tonnage op een milieuvriendelijke manier gesloopt wordt, maar dat geldt dus blijkbaar niet voor schepen die uit charter gaan.

De Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping liet elf schepen slopen in Zuid-Azië. De top-3 wordt afgesloten door MSC, dat zeven schepen verkocht aan Indische slopers. De NGO wijst erop dat MSC zijn beleid nog niet gewijzigd heeft ondanks het feit dat er in 2009 zes doden vielen toen er op de toenmalige ‘MSC Jessica’ brand uitbrak tijdens de ontmanteling.

De lijst van ‘global dumpers’ die vorig jaar meer dan vijf schepen lieten stranden, omvat verder nog Petrobras, de Duitse Conti groep, Danaos, G-Bulk, Ignazio Messina, TBS International, MOL, Yang Ming en Pacific International Lines (PIL).

Europa

Telkens er zich bij de sloop van een schip een ernstig incident voordoet met doden of zwaargewonden, informeert het Platform de rederij die eigenaar van het schip was. Vorig jaar namen reders als Johann Blumenthal of Neptune Orient Lines niet de moeite om daarop te reageren. De Noorse Teekay beloofde wel om in de toekomst een betere oplossing te zoeken voor de afbraak van zijn verouderde tankers.

Het Platform wijst ook de Europese Unie op zijn verantwoordelijkheden. Vorig jaar werden 182 ‘Europese’ schepen in India, Pakistan of Bangladesh gesloopt. De Europese Commissie heeft sinds 2013 wel een EU Ship Recycling Regulation voor schepen onder Europese vlag, maar die kan door de rederijen gemakkelijk omzeild worden door een schip een paar weken voor de sloop te laten registreren in bijvoorbeeld Saint Kitts and Nevis, de Comoren of Tuvalu, wat vorig jaar respectievlijk 64, 39 en 24 keer gebeurde.