Japan bouwt schepen van 20.000 teu

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Evergreen huurt die schepen van de Japanse eigenaar Shoei Kisen Kaisha. Bij de ondertekening van het chartercontract gisteren was sprake van schepen met een capaciteit van 18.000 teu.

Het verschil van 20.000 teu is zuiver theoretisch omdat Imabari de nominale capaciteit weergeeft, die in de praktijk omwille van gewichtsbeperkingen nooit ten volle benut kan worden. Ook de scheepswerf geeft aan dat de nieuwe schepen 400 meter lang en ongeveer 59 meter breed worden, wat precies dezelfde afmatingen zijn als de Triple E’s van Maersk Line (18.340 teu), de ‘CSCL Globe’ (19.100 teu) of de ‘MSC Oscar’ (19.224 teu).

Nieuw dok

Om schepen van 20.000 teu (sic) te kunnen bouwen, heeft Imabari een groter droogdok nodig. Flows meldde eerder deze maand al dat er in Marugame een nieuw dok zou komen en vandaag werden de afmetingen ervan door Imabari vrijgegeven. Het dok wordt 600 meter lang en 80 meter breed, wat betekent dat de schaalvergroting in de lijnvaart bij de Japanse werf wel nog even kan doorgaan.

Het nieuwe dok moet in oktober 2016 klaar zijn. Met Shoei Kisen en Evergreen werd afgesproken dat het eerste schip van 18.000 teu begin 2018 zal worden opgeleverd. Imabari hengelt ook naar een order van MOL voor tonnage van 18.000/20.000 teu.

“K” Line

De grootste schepen die Imabari tot nu bouwde, zijn 366 meter lang en hebben een capaciteit van 13.870 teu. Het gaat om een reeks van vijftien eenheden, waarvan de eerste in maart afgebouwd moet zijn. Dat schip wordt de ‘Milau Bridge’ (foto), die Shoei Kisen aan “K” Line heeft verhuurd.

Van de vijftien schepen van het Imabari 14.000-type zijn er tien bestemd voor “K” Line en de overige vijf voor Evergreen.