‘Höegh Osaka’ is terug in Southampton

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De car carrier kwam op 3 januari bij het verlaten van die Britse haven in de problemen en begon gevaarlijk over te hellen. Het schip werd opzettelijk op een zandbank gevaren en helde op een gegeven moment 52 graden naar stuurboord over.

Vier dagen later zorgde de ‘Höegh Osaka’ een tweede keer voor paniek omdat het gevaarte bij hoogwater terug begon te drijven en even een gevaar betekende voor het overige scheepvaartverkeer.

Pompen

De voorbije weken werd het schip door verschillende sleepboten op een ankerplaats gehouden om water dat in het schip gelopen was, weg te pompen en het zo weer recht te krijgen. Dat laatste was een vereiste om te mogen terugkeren naar Southampton. Daar arriveerde het schip gisteren aan kaai 101 met een hellingsgraad van slechts 5 graden.

De ‘Höegh Osaka’ had in Southampton geladen voor het Midden-Oosten en was op weg naar Bremerhaven. Er zijn zo’n 1.400 auto’s en een honderdtal grote graafmachines en bulldozers aan boord van deze car carrier, die een capaciteit van 5.400 ceu heeft.