CMB verliest veel geld in droge bulkvaart

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De nieuwe containeractiviteiten hebben vorig jaar nog niet bijgedragen tot het resultaat. Vorige maand raakte bekend dat CMB de containervloot van Delphis heeft overgenomen. Op de tweedehands markt werden ook twee panamax-schepen van 4.132 teu gekocht.

Verschillende bronnen zeggen dat CMB dit jaar op die tweedehands markt actief blijft en rapporteren een verkoop van drie schepen van 4.800 teu door de Japanse rederij “K” Line aan Belgische belangen. Het gaat om maxipanamax-eenheden die ongeveer tien jaar in de vaart zijn. Een woordvoerder van de rederij verklaarde aan Flows hierover nog geen commentaar te willen geven.

Volgens de voorlopige resultaten heeft CMB 2014 afgesloten met een geconsolideerd verlies van 28,4 miljoen dollar. Het jaar ervoor boekte de groep nog een winst van bijna vijftig miljoen dollar.

Bocimar

De dochterrederij Bocimar eindigde het boekjaar met een verlies van 45,5 miljoen dollar. Alleen al in het laatste kwartaal van vorig jaar ging de droge bulkvervoerder voor 20,6 miljoen in het rood. De cijfers houden rekening met een eenmalig verlies van 5,38 miljoen dollar op de verkoop van de drie jaar jonge capesizer ‘Mineral Manila’ van 179.842 dwt.

Het grote tekort is het gevolg van de lage opbrengsten van droge-bulkschepen, wat op zijn beurt het gevolg is van de zware overcapaciteit in de markt. Ook de teleurstellende groei van de steenkoolmarkt, het Indonesische verbod op de uitvoer van minerale ertsen en de daling van de grondstofprijzen (waardoor men minder geneigd is om voorraden op te bouwen) speelden een rol.

Tarieven

In het laatste kwartaal van 2014 leverde een capesize schip gemiddeld 19.902 dollar per dag op, terwijl dat eind 2013 nog 27.023 dollar. Ook de tarieven voor handymax tonnage is in een jaar tijd fors gedaald, namelijk van 14.328 naar 7.221 dollar per dag en per schip.

CMB stelt ‘dat een nieuw duurzaam evenwicht in de droge-bulkvaart maar tot stand zal kunnen komen eens de overcapaciteit geabsorbeerd is’. Intussen zullen de markten volgens de groep gekenmerkt worden door een hoge volatiliteit.

De luchtvaartactiviteiten van ASL Aviation hebben net als in 2013 voor een positieve bijdrage van 12,7 miljoen dollar tot het groepsresultaat gezorgd. Vorig jaar nam CMB de Farnair Group over, waardoor de positie vooral in het cargo segment versterkt werd. ASL is een joit venture van CMB (51%) en 3P Air Freighters (49%) (een privaat equity fonds beheerd door Petercam).