Bonden “razend” over aanpak Europa inzake havenarbeid

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Daarbij blijven de lidstaten en de bedrijven op de achtergrond, maar worden het Europees Hof van Justitie en de Europese Commissie ingezet om “de belangen van een aantal multinationals en rederijgroepen” te dienen, oordelen vertegenwoordigers van havenbonden uit vijftien landen, waaronder ACV Transcom. Zij kwamen deze week in Barcelona bijeen voor een conferentie over havenarbeid.

De bonden, lid van de European Transport Workers’ Federation (ETF) en de International Dockworkers’ Council (IDC),  nemen in een eindverklaring de houding en aanpak van de Europese instanties in het dossier van de havenarbeid zwaar op de korrel.

“Ongegrond vonnis”

Daarin stellen ze “razend” te zijn over de uitspraak van het Europees Hof van Justitie. Dat veroordeelde vorige maand het Spaans havenarbeidsstelsel. “Dat vonnis berust op feiten die niet overeenstemmen met de werkelijkheid.” De bonden hebben het over een “vermeende” beperking van de vrije vestiging van bedrijven “terwijl vele buitenlandse bedrijven in Spaanse havens gevestigd zijn”. Zij zien politieke motieven aan het werk en de wil om de sociale klok langs juridische weg terug te draaien.

Ook de door de Europese Commissie ingespannen inbreukprocedure tegen het Belgisch stelsel – “dat bewezen heeft efficiënt en goed voor productiviteit, werkzekerheid en het algmeen belang te zijn” – kan voor hen niet door de beugel. Ook elders – bijvoorbeeld in Rotterdam – staan de rechten van havenarbeiders volgens de bonden onder druk.

Sociale dialoog

“In die omstandigheden is het enige alternatief dat de havenarbeiders nog rest, zich te mobiliseren om arbeidsstabiliteit, werkzekerheid, het algemeen belang en sociale bescherming te verdedigen.”

De bonden willen de Europese sociale dialoog “niet opgeven” ook al draait die “over zaken die voor de havenarbeiders maar van minder belang zijn”. Zij vragen tevens een “dringend onderhoud” met Europees Transportcommissaris Violeta Bulc.