39 kranen voor nieuwe MSC hub op Linkeroever

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De timing van de verhuizing van de 2M trafiek van Maersk Line en MSC van het Delwaidedok naar het Deurganckdok is nog niet definitief vastgelegd, maar de plannen voor de nieuwe terminal van PSA en MSC op Linkeroever zijn wel al uitgetekend.

PSA heeft nu al negen kranen aan het Deurganckdok, waarvan de vijf recentste van de Chinese kranenbouwer ZPMC gebouwd zijn om schepen met 22 rijen containers te behandelen. Van de 24 kranen die MPET nu op het Delwaidedok heeft, blijven alleen drie oudere panamax-kranen staan. De overige 21 zullen naar het Deurganckdok overgebracht worden.

Daar zijn intussen aan de westelijke kant de werken gestart om bijkomende terreinen te verharden. Hiervoor kwam onlangs nog het schip ‘Yeoman Bontrup’ een lading steenslag lossen. Deze werken verlopen in drie fasen en moeten tegen oktober klaar zijn.

25 breed

Eind dit jaar arriveren dan ook vijf nieuwe containerkranen die geschikt zullen zijn voor de behandeling van schepen met 25 rijen containers bovendeks. Dergelijke schepen zijn nog niet in de vaart of in aanbouw. Het huidige grootste containerschip ter wereld, de ‘MSC Oscar’ van 19.224 teu, laadt bovendeks 23 rijen containers.

Op termijn is het de bedoeling dat MPET wordt uitgerust met 39 portaalkranen, wat betekent dat er in 2016 nog eens vier nieuwe kranen van 25 breed zullen worden aangeleverd. De nieuwe kranen hebben een hijshoogte van vijftig meter, wat betekent dat ze tot de grootste in Europa zullen behoren.

Eerste schip van 2M

Het eerste schip van 2M dat aan het Deurganckdok zal afmeren, is de ‘MSC Rosa M’ (14.000 teu), die er op 18 februari verwacht wordt. Dat schip biedt de eerste afvaart van de AE2/Swan Service die een dubbele aanloop in Antwerpen heeft. Deze wekelijkse dienst wordt al van bij het begin op Linkeroever behandeld omdat de vloot een aantal eenheden van Maersks E-klasse omvat, die 56,4 meter breed zijn.

Twee andere grote schepen uit deze dienst zijn de zusterschepen ‘MSC London’ en ‘MSC New York’ van 15.908 teu (of zelfs 16.864 teu nominaal). De ‘MSC New York’ ging al een keer door de Berendrechtsluis naar MSC’s terminal aan het Delwaidedok, maar deze containerreus is 4,4 meter minder breed dan de ‘Emma Maersk’ en haar zusters. De ‘MSC New York’ wordt op 4 maart voor de tweede keer in Antwerpen verwacht, maar dan dus op Linkeroever.

Voorlopig blijven de twee andere Far East loops van 2M alsook de drie trans-Atlantische diensten naar het Delwaidedok gaan. De verhuizing van die diensten start in principe eind dit jaar en moet tegen het voorjaar van 2016 voltooid zijn.