Hoewel de eerste (test)aanloop van een Triple-E van 18.340 teu dit weekend in extremis werd uitgesteld, is APMT nu operationeel op de Tweede Maasvlakte. De terminal ontving vorige week met de ‘Sea-Land Eagle’ een eerste groot containerschip en op 29 december wordt de ‘Maersk Palermo’ (2.902 teu) uit de TA-4 Service op Canada er verwacht. Vanaf februari zullen de eerste loops naar de nieuwe containerkade verhuizen. In april wordt dan aan de overzijde ook de nieuwe Rotterdam World Gateway opgestart.
De opening van twee nieuwe grote terminals zal de concurrentie onder de Noord-Europese containerbehandelaars fors doen toenemen. Het van elkaar afsnoepen van grote diensten is echter niet evident, omdat de vier grote allianties nog maar net een aantal belangrijke havenkeuzes gemaakt hebben voor hun nieuwe netwerken. In het geval van P3 of nadien 2M waren die keuzes overigens niet altijd in het voordeel van Rotterdam.
Hoe gaat de Maashaven de extra capaciteit dan opvullen? Een blik op de tarieven maakt snel duidelijk welke strategie er gevolgd wordt: tot 2017 worden grote kortingen gegeven voor transshipmentverkeer. Zo’n trafiek is relatief gemakkelijk te verplaatsen en elke container telt meteen dubbel.
Er wordt ook een speciale inspanning gedaan om dubbele aanlopen aan te trekken. Een schip dat afzonderlijk komt lossen en laden, betaalt voor de tweede call slechts een kwart van de havenrechten. Zo probeert Rotterdam zich te verzekeren van een plaats in de rotatie als eerste loshaven of één van de laatste laadhavens, wat de aantrekkelijkheid voor aansluitende feederdiensten uiteraard verhoogd.
“Rotterdam is al goed bezig met het aantrekken van dubbele calls
Met het aantrekken van dubbele calls is Rotterdam al goed bezig, zoals vorige week nog bleek bij de aanpassing van de rotatie van diensten van Ocean Three. Volgend jaar zal duidelijk worden of ook het transshipmentverkeer volgt. Hamburg zegt dit jaar heel wat feederlading heroverd te hebben die daarvoor een tijdje in de Benelux heeft gezeten. De Elbehaven mag zich nu aan een heftige nieuwe aanval verwachten.