Vorige donderdag drukte de Canadese rederij Fednav bij monde van commercieel directeur Etiene De Vel nog veel respect uit voor de Antwerpse dokwerkers naar aanleiding van de maidentrip van de 'Federal Crimson'. Niemand kon tijdens dat feestje vermoeden dat het noodlot kort nadien zou toeslaan.
Zaterdag kwamen drie havenarbeiders bijna tegelijkertijd om het leven tijdens de afdaling in het ruim van de conbulker ‘Saga Frontier’, die op Linkeroever bij Euroports lag afgemeerd. Het schip had een lading steenkolen gelost en de drie dokwerkers maakten zich klaar om met een bobcat de laatste cokes op te ruimen.
Het parket van Oost-Vlaanderen heeft zondag bevestigd dat de drie mannen zijn overleden als gevolg van het inademen van dampen. Het is nog niet duidelijk welke gassen uit de steenkolen zijn vrijgekomen, maar het is wel duidelijk dat het trio door de dampen en het zuurstoftekort verrast is geweest.
De tol van drie dodelijke slachtoffers in één ongeval is voor de Antwerpse haven bijzonder groot. Gelukkig droeg de vierde man die via het mangat in het ruim afdaalde, een zuurstofmasker. Zoniet had het dodentol nog verder kunnen oplopen.
Dit ongeluk raakt de hele havengemeenschap. Niet alleen andere havenarbeiders reageerden aangeslagen, want via de koepel CEPA wordt ook door de werkgevers zeer veel rond veiligheid gewerkt. Daardoor kon het aantal zware ongevallen in de Scheldehaven de voorbije tien jaar ook aantoonbaar worden verminderd.
Dit ongeval roept vooral veel vragen op, die na het onderzoek beantwoord moeten worden
Het ongeval van vorige zaterdag roept vooral veel vragen op. Ongelukken zijn doorgaans het gevolg van schuivende stukgoedlading of chauffeurs die iemand niet zien staan. In dit geval ging het mis bij het lossen van een restlading droge bulk, wat in een haven als Antwerpen toch een routineklus is.
Na de rouw moet daarom een grondig onderzoek naar de omstandigheden van dit ongeval gevoerd worden om een herhaling hiervan absoluut te vermijden.