De fileproblemen in en rond Antwerpen verergeren nog elke dag, terwijl er heel gemakkelijke oplossingen zijn te vinden die onmiddellijk ingevoerd kunnen worden en geen geld kosten. Ze kunnen de overheid juist geld opbrengen en zorgen voor nieuwe arbeidsplaatsen.
De haven van Antwerpen is langs de waterkant dag en nacht toegankelijk. Prachtig is dat! Als je weet dat dezelfde haven aan landkant maar 6 op 24 uur toegankelijk is, begijp je meteen waar de flessenhals zich bevindt. Wij moeten altijd maar meer vrachtwagens op de weg sturen om minder te laden en minder te doen, omdat onze eigenlijk werkuren steeds beperkter worden. Wij moeten altijd gaan laden of lossen tussen acht uur 's ochtends en drie uur 's middags. Trek daar nog een uurtje middagpauze af en je komt aan zes productieve uren.
Indien de regering het zou kunnen klaarspelen om bedrijven te verplichten om dag en nacht vrachtwagens te lossen of laden, dan zou je zelfs een nationaal rijverbod voor vrachtwagens kunnen instellen tussen zeven en negen uur 's ochtends en vier of zes uur 's middags. Meteen zijn alle files in ons land opgelost! Buitenlandse vrachtwagens laat je dan niet toe, waar die rijden hier toch maar door en vergroten onze problemen zonder dat er iets van toegevoegde waarde is.
Wanneer de fabrieken gedwongen worden om in ploegsystemen te gaan werken, zullen ze veel extra magazijniers moeten aannemen. Dat zijn duizenden jobs voor mensen zonder hoge opleiding. Extra banen betekent minder werkloosheid voor laaggeschoolden. Het kan een positief signaal zijn naar de allochtone bevolking in Antwerpen die met moeite werk vindt, maar hier gemakkelijk ingezet zou kunnen worden. Je krijgt een zeer postief in plaats van een negatief verhaal. Iedereen geeft geld uit en de economie geraakt terug vooruit. Ook niet onbelangrijk: je hoeft geen miljarden meer uit te geven aan nieuwe infrastructuur, want er zijn geen files meer.
De overheid zou bedrijven moeten verplichten om dag en nacht vrachtwagens te lossen of laden
Maar neen, hier in België gaan we busstroken aanleggen op de ring, waar dan maximaal twee of drie bussen over rijden per dag. In Nederland legt men een strook aan die enkel en alleen voorbehouden is voor vrachtwagens. Daar begrijpt men dat logistiek en transport de toekomst van onze economie is en ze zien in dat ze er alles aan moeten doen dat de vrachtwagens op tijd in de haven kunnen komen om containers op tijd te leveren of af te halen. Wij België zien deze toegevoegde waarde spijtig genoeg niet.
De slagader van onze Belgische economie loopt over twee rijstrookjes tussen Antwerpen over de Kempen naar Limburg naar het zo belangrijke Ruhrgebied toe. Hier moet onze economie draaien op een autobaan die 45 jaar geleden werd aangelegd. Is het niet choquerend dat je wanneer je in Luik per ongeluk de verkeerde autobaan neemt, uzelf ziet rondrijden tussen de bossen en konijnen op een drie baanvak autobaan richting Francorchamps?
Het zou zo gemakkelijk beter kunnen indien de politici vijf minuten lef zouden hebben om de juiste maatregelen te nemen.