De olieprijzen blijven onder druk staan. Deze week zakte de prijs voor een vat Brentolie onder de 65 dollar en verwacht wordt dat er komende weken nog wel enkele dollars zullen af gaan. In juni piekten de prijzen nog op 115 dollar per vat.
Wanneer de prijs van ruwe olie daalt, heeft dat ook een effect op de bunkerprijzen. Voor een ton zware bunkerolie (380 Cst) werd vorige week in Rotterdam nog 323 dollar betaald. Precies een jaar geleden was dat nog 583 dollar. In een jaar tijd is de bunkerkost dus met 45% gedaald, wat voor de rederijen een enorme besparing is. Uiteraard dalen nu ook de inkomsten uit brandstoftoeslagen (BAF), maar voor de carriers is het duidelijk een positieve evolutie.
Voor de shortsea carriers misschien nog meer dan voor alle andere. Zij worden geconfronteerd met strengere zwavelnormen in Sulphir Emission Control Areas (SECA), wat tal van roro-rederijen heeft aangezet om fors te investeren in scrubbers (foto). De Italiaanse reder Emanuele Grimaldi zei deze week nog dat er bij de dochter Finnlines 65 miljoen euro gespendeerd werd aan het retrofitten van de vloot.
Carriers die niet voor scrubbers kozen, moeten vanaf 1 januari 2015 zwavelarme brandstof inslaan die ongeveer de helft duurder is dan traditionele bunkers. Voor hen zal de duurdere Marine Gas Oil uiteindelijk dus niet veel meer kosten dan wat ze vorig jaar aan gewone bunkers betaalden. De daling van de olieprijs komt voor hen dus op een goed moment. Je kan het een geluk bij een ongeluk noemen.
Het naleven van de zwavelnorm blijft ondanks lagere olieprijs een meerkost
Indien de olieprijzen niet waren gedaald, zouden hun kosten bijzonder hoog zijn opgelopen. De voorspelde 'reverse modal shift' van zee- naar wegvervoer dreigde groot te kunnen worden. Dat risico is nu verminderd.
Dit alles neemt echter niet weg dat de nieuwe zwavelnorm een meerkost voor de rederijen blijft, die ze op één of andere manier zullen moeten doorrekenen aan hun klanten. Die klant vergelijkt het shortsea tarief met de prijs van het wegvervoer, dat nu uiteraard ook gaat profiteren van lagere dieselprijzen aan de pomp.