Onze vaststelling van een week geleden dat het marktsentiment in de lijnvaart aan het omslaan is, bleek correct. De tarieven op de spotmarkt voor lading tussen het Verre Oosten en Noord-Europa zijn vorige week weer een stuk onder de 2.000 dollar per 40’ container gezakt en bevinden zich nu weer op het niveau van maart.
In een week tijd daalde het gemiddelde spottarief volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) met 294 dollar van 2.110 naar 1.816 dollar per 40’ container (-14%). Omdat de eerste week van oktober (Golden Week) in China een verlofperiode is, maakt Maersks geplande verhoging van 1 oktober weinig kans.
In de markt circuleren intussen ook al nog lagere tarieven tot 1.500 dollar/feu. Dat betekent dat de zeevrachten weer onder het breakeven niveau dalen, dat evenwel van rederij tot rederij verschillend is. De tarieferosie komt op het moment dat er nieuwe jaarcontracten onderhandeld worden aan tarieven die doorgaans onder die van de spotindex uit Shanghai liggen.
Het omzetverlies van de carriers beperkt zich overigens niet alleen tot de trade tussen de Far East en Noord-Europa. Richting Med bedroeg de daling vorige week ook 240 dollar/feu. Tussen China en de westkust van Noord-Amerika werd 109 dollar minder ontvangen en richting oostkust bedroeg de daling zelfs 226 dollar. Ook voor de lange vaarroute tussen China en Brazilië doken de tarieven weer onder de 2.000 dollar per 40' container. De omzetvermindering is dus op alle routes groot.
Met de start van nieuwe allianties, willen de carriers zich nu profileren
De G6 Alliance probeert de verwachte prijsdalingen te beperken door wat capaciteit te beperken. Op 17 november vervalt de geplande afvaart van Loop 7 uit Qingdao. De alliantie besloot eerder al om geen afvaart te bieden met Loop 4 tijdens de Golden Week. Ook CMA CGM en MSC slaan in de eerste week van oktober in China elk een vertrek over.
Het annuleren van enkele reizen lijkt echter een druppel op een hete plaat te zullen worden. Nu verschillende grote carriers hun diensten herschikken in nieuwe allianties, is de kans miniem dat ze allemaal zwaar op de rem gaan staan. Ze willen zich nu juist profileren, wat niet alleen een slechter laatste kwartaalresultaat zal opleveren, maar meteen ook weer het eerste kwartaal van 2015 zwaar hypothekeert.