Zomer: de passie van Johan Van Rompaey (Lokaction): minilocomotieven

Deze week sluiten we onze zomerreeks af met verhalen over de passie van bekende figuren uit de sector. Vandaag Johan Van Rompaey (Lokaction) over zijn zestien minilocomotieven, die hij zelf inricht en verhuurt.

Van Rompaey startte zijn carrière bij het bedrijf Zwaans in de haven van Antwerpen. “Dat bedrijf was oorspronkelijk gespecialiseerd in bouwmachines, maar richtte later een havenafdeling op. Die is afgescheurd en overgenomen door Fantuzzi dat 51% van de aandelen in bezit had. Zwaans behield nog 39% en ik kreeg 10% van de aandelen. Fantuzzi is op zijn beurt overgenomen door Terex dat eerder Gottwald had overgenomen. De kranendivisie van Terex werd op haar beurt overgenomen door Konecranes in 2016 ”, schetst hij zijn carrière in de wereld van de grote haventoestellen. In 2015 richt hij samen met een vennoot het bedrijf Crane Repair op, waarmee hij nog altijd actief is.

Eerste locomotief

In 2010, toen hij nog bij Fantuzzi werkte, kreeg hij de vraag van een klant of hij het onderhoud van een locomotief kon doen. “Ik kende de Italiaanse constructeur van locomotieven Zephir omdat we die in 1993 al vertegenwoordigden. In overleg met Fantuzzi besloot ik om zelf een locomotief te kopen en te verhuren. Zo is de bal aan het rollen gegaan. Vandaag heb ik zestien locomotieven. Twee daarvan dienen als back-up, de rest is verhuurd”, legt Van Rompaey uit. In 2016 richt hij zijn eigen bedrijf Lokaction op. Tot zijn klanten behoren onder meer Vopak, ADPO, Euroports, Verbrugge in Terneuzen en Broekman Logistics in Rotterdam.

Zelf inrichten

Met zijn eigen vloot minilocomotieven was zijn honger nog niet gestild. “Ik wilde de locomotieven uitrusten met een bepaald besturingssysteem, maar de Italianen wilden niet volgen. Dus ben ik ze zelf gaan ontwikkelen samen met mijn partners. Van chassis tot cabine richten we ze zelf in volgens een modulair systeem. Enkel de motor en een paar andere basisonderdelen worden extern aangeleverd. We hebben vier modellen, van twintig ton eigen gewicht dat tweeduizend ton trekt tot veertig ton met een trekkracht van vijfduizend ton."

De aandrijving gebeurt via rubberbanden en een deel van de locomotieven is uitgerust met afstandsbediening. Op termijn hij ze elektrisch maken. Dat scheelt 50 tot 70% in onderhoud. In de toekomst behoort ook waterstof tot de mogelijkheden. "In de haven van Antwerpen is gemakkelijk aan waterstof te geraken. Ik wil in die niche blijven, maar er moet innovatie en duurzaamheid inzitten. Voor het onderhoud werk ik samen met een aantal vaste partners die zich enkel bezighouden met spoorgebonden materiaal. Zij staan dag en nacht ter beschikking. Mijn succes hangt af van de inzet van mijn partners”, benadrukt Van Rompaey.

Tender via Flows

Van Rompaey wordt regelmatig uitgenodigd voor internationale tenders met zijn minilocomotieven. Onlangs kreeg hij een uitnodiging vanuit Nederland nadat in Flows een artikel was verschenen over een nieuwe LOK 20 van Lokaction die door Vopak in Antwerpen in gebruik genomen was. "De Nederlandse firma heeft dit opgepikt en is zo bij mij terechtgekomen", besluit hij.

Koen Heinen