Xwift wil groei veilig stellen met bedrijfswagens voor chauffeurs

Het transportbedrijf Xwift uit Kruishoutem wil binnen de vijf jaar een verdubbeling realiseren van de omzet, het personeelsbestand en het wagenpark. Om de chauffeurs aan te trekken en te behouden, kunnen ze via een bonussysteem een wagen krijgen.

Xwift, gespecialiseerd in snel transport, groeit al jaren aan een fors tempo. De omzet van het bedrijf – dat in 2007 door Pieter Denys werd opgericht – zal dit jaar met 30% stijgen tot 16 miljoen euro. Tussen 2014 en 2017 werd de omzet verdubbeld van  6 tot 12,5 miljoen. De voorbije vijf jaar werd ongeveer 16 miljoen euro geïnvesteerd. Zo breidde het wagenpark uit van 40 naar 120 voertuigen (zowel bestelwagens, vaste vrachtwagens als een combinatie van trekker-oplegger). Tussen 2007 en vandaag groeide het personeelsbestand van vijf medewerkers naar 175 (145 chauffeurs en 30 bedienden).

“Vanaf eind augustus worden er vijftien extra chauffeurs gezocht die nog voor eind 2018 aan de slag kunnen bij Xwift. Als we de ambitie willen waarmaken om binnen de vijf jaar de activiteit te verdubbelen, moeten we meer garanderen dan een fijne werksfeer en jobzekerheid. Daarom hebben we een unieke HR-aanpak opgezet, gebaseerd op een ‘employer branding’-campagne en een bonussysteem waarbij de chauffeurs kans maken op een bedrijfswagen”, zegt de CEO.

Bedrijfswagen

“De nieuwe HR-aanpak werd deze zomer intern bekendgemaakt en kon op veel enthousiasme rekenen. Het systeem beloont chauffeurs op basis van drie criteria. Van zodra ze minstens twee volledige dienstjaren én goede ecodriveresultaten én een goede ongevallenstatistiek kunnen voorleggen, worden ze beloond met een bedrijfswagen”, legt Denys uit.

“Door de implementatie van het ecodrivesysteem wordt een daling van 9% verwacht van het verbruik en van de uitstoot. In combinatie met een verwachte ongevallendaling van 33% – onder andere gesteund door implementatie van vier camera’s per vrachtwagen – genereert dit een forse kostenbesparing. Die gaat dus integraal terug naar de chauffeurs”, voegt hij toe.

Employer branding

“Ik was zelf ooit aan de slag als chauffeur en weet dat het geen makkelijk beroep is. We willen onze medewerkers belonen voor hun trouw. Door de invoering van het bonussysteem willen we onze sterkte als aantrekkelijke werkgever extra in de verf zetten”, klinkt het verder.

De ‘employer branding’-campagne start in september. Hiermee wil het bedrijf onder andere wijzen op het bedrijfsklimaat. “Teamwerk en een goede privé-werkbalans zijn daarbij belangrijke pijlers. Zo kunnen de chauffeurs de vrachtwagen meenemen naar huis, waardoor ze minder lang onderweg zijn en meer tijd kunnen doorbrengen bij hun gezin”, zegt Pieter Denys.

Nieuw bedrijfspand

Door de groei moest Xwift uitkijken naar grotere kantoren. Het bedrijf bouwt momenteel een nieuw bedrijfspand in Nazareth, op enkele kilometers van het huidige kantoor. Naast het hoofdkantoor van ongeveer 1.500 m² is ook een kleine opslagruimte en een eigen herstelplaats voor onderhoudswerken aan het wagenpark voorzien. De verhuis is in de loop van 2019 gepland. Xwift heeft nog een vestiging in het Nederlandse Geldermalsen.

Philippe Van Dooren