Wet op havenarbeid doet bedrijven stoppen met binnenvaart

Nieuws, Transport
Koen Heinen

In zijn toespraak tijdens het jaardiner van de Nederlandse binnenvaartorganisatie Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) hing hoogleraar Eric Van Hooydonk een niet zo fraai beeld op van de situatie in de Belgische binnenvaart. Hij bevestigt dat er inderdaad een probleem is door de extra kosten die de wet op de havenarbeid in ons land veroorzaken. “De kosten voor laden en lossen stijgen daardoor en dat zet bedrijfsleiders aan om te stoppen met het gebruik van de binnenvaart”, zegt Van Hooydonk. De strikte regels rond havenarbeid noemt hij een antiek, monopolistisch en rigide systeem, eraan toevoegend dat de Belgische havenarbeiders superhard werken, maar dat deze arbeidsorganisatie een gigantisch kostennadeel oplevert. “Binnenvaart is op zich goedkoper, maar veel bedrijven grijpen vanwege de extra kosten terug naar het wegvervoer”, zegt hij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
ONDERWIJS
Onderwijs 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Wet op havenarbeid doet bedrijven stoppen met binnenvaart – Flows

Wet op havenarbeid doet bedrijven stoppen met binnenvaart

Nieuws, Wegtransport
Koen Heinen

In zijn toespraak tijdens het jaardiner van de Nederlandse binnenvaartorganisatie Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) hing hoogleraar Eric Van Hooydonk een niet zo fraai beeld op van de situatie in de Belgische binnenvaart. Hij bevestigt dat er inderdaad een probleem is door de extra kosten die de wet op de havenarbeid in ons land veroorzaken. “De kosten voor laden en lossen stijgen daardoor en dat zet bedrijfsleiders aan om te stoppen met het gebruik van de binnenvaart”, zegt Van Hooydonk. De strikte regels rond havenarbeid noemt hij een antiek, monopolistisch en rigide systeem, eraan toevoegend dat de Belgische havenarbeiders superhard werken, maar dat deze arbeidsorganisatie een gigantisch kostennadeel oplevert. “Binnenvaart is op zich goedkoper, maar veel bedrijven grijpen vanwege de extra kosten terug naar het wegvervoer”, zegt hij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login