Wegvervoerorganisaties vragen inzet leger in Calais

Zowel de Nederlandse wegvervoerorganisatie TLN als de Britse RHA willen dat de Franse overheid het leger inschakelt om de veiligheid voor de wegvervoerders in Calais te garanderen. Daar werd zopas ook een nieuwe bufferzone in gebruik genomen.

Naar aanleiding van de recentste golf van geweldpleging tegen vrachtwagenchauffeurs in de haven van Calais, pleiten zowel de Nederlandse wegvervoerorganisatie TLN als de Britse Road Haulage Association (RHA) ervoor om het leger in te zetten om de orde te handhaven en de veiligheid van de chauffeurs te garanderen.

TLN vraagt de Nederlandse ministers van Veiligheid en Infrastructuur en Milieu om bij de Franse overheid aan te dringen om onmiddellijk het leger naar Calais te sturen om de chauffeurs te beschermen bij het uitvoeren van hun dagelijkse taak.

Extra maatregelen ontoereikend

Volgens TLN toont de huidige situatie aan dat alle extra maatregelen zoals hekwerken, hondencontroles, buffers voor het vrachtverkeer, ... het probleem niet oplossen maar enkel verschuiven.

De Nederlandse wegvervoerorganisatie pleit verder voor het volledig ontmanteling van de ‘jungle’, waar het aantal migranten na een eerdere ontruiming weer zou aangegroeid zijn tot 7.000 mensen.

Politiek signaal

TLN raamt de totale economische schade die de Nederlandse transportsector alleen al in 2015 geleden heeft als gevolg van de situatie in Calais, op 150 miljoen euro.

De Nederlandse sectororganisatie meent dat Frankrijk niet overtuigd is van de ernst van de situatie en verwacht dat de Nederlandse politiek een stevig diplomatiek signaal richting Frankrijk stuurt. Dat moet de Franse overheid aanzetten om keihard in te grijpen om te voorkomen dat er slachtoffers vallen.

RHA

Ook van Britse kant wordt aangedrongen op het inzetten van het leger. Een werknemer van de wegvervoerorganisatie werd in Calais recent bedreigd en kreeg stenen door de achterruit van zijn wagen gegooid. De Britse organisatie is eveneens van mening dat de escalatie van het geweld weinig aandacht geniet van de Franse overheid. Volgens de RHA lopen de chauffeurs elke dag gevaar. Aan de chauffeurs zelf vraagt de organisatie om elke vorm van geweld te melden via een speciale meldlijn. Aan de hand van die meldingen wil ze het probleem bovenaan de politieke agenda plaatsen.

Bufferzone

Om te vermijden dat er illegale migranten aan boord kruipen van vrachtwagens vinden in de haven 100% veiligheidscontroles plaats. Dat wil zeggen dat alle vrachtwagens gecontroleerd worden. Aangezien dat voor grote vertragingen kan zorgen, werd in Calais zopas een nieuwe bufferzone (foto) in gebruik genomen.