Wegvervoerders ongerust over kilometerheffing

Het Vlaamse regeerakkoord is nog niet bekendgemaakt, maar uit sommige lekken blijkt dat er een en ander zou veranderen aan de kilometerheffing voor vrachtwagens. Febetra en TLV reageren ongerust op wat zij tot nu toe konden vernemen.

De kilometerheffing voor personenwagens blijft blijkbaar begraven. Dat is een doorn in het oog van Febetra-directeur Philippe Degraef. “Het is bijzonder jammer dat die er niet komt, want het wegwerken van de files is nochtans een van de grote uitdagingen van de Vlaamse regering”, zegt hij. Lode Verkinderen van TLV deelt de mening. “Iedereen eerlijk laten bijdragen volgens het gebruik van het wegennet, is een noodzakelijk deel van de oplossing voor het fileleed. De files willen oplossen zonder algemene kilometerheffing is bijzonder naïef”, stelt hij.

Degraef is ook verontrust om een voorgenomen stijging van kilometerheffing voor vrachtwagens. “Volgens Het Laatste Nieuws zou die ‘lichtjes’ duurder worden. Er zou 0,02 euro per gereden kilometer bij komen. Voor een zware truck met Euro 6 motor betekent dat de heffing van 0,135 naar 0,155 euro per kilometer zou stijgen. Dat is maar liefst 15%. Dat zou niets anders zijn dan een platte belastingverhoging”, zegt hij.

Van haar kant heeft TLV vernomen dat de Vlaamse regering de files wil aanpakken door onder meer het vrachtverkeer voornamelijk ’s nachts te laten rijden. “Dat is ondoordacht en naïef. Als dat de oplossing was, hadden we er al voor gezorgd. Vervoerders willen heel graag de filezwaarte overdag vermijden, maar ze kunnen ’s nachts zo goed als nergens laden of lossen. Een licht verlaagde kilometerheffing zal de klant niet overtuigen om ’s nachts open te blijven”, zegt Verkinderen.

Retributie?

TLV heeft ook vernomen dat de kilometerheffing een retributie in plaats van een belasting wordt. Verkinderen reageert kritisch: “De Vlaamse vervoerder krijgt zo nog een extra kost met de prefinanciering van de btw die hiervan het gevolg zal zijn."

"We staan er ook op dat de begeleidende maatregelen, die bij de start van de kilometerheffing werden ingevoerd, verlengd worden om transportbedrijven te ondersteunen die extra investeren in veiligheid of vergroening”, voegt hij toe.

Degraef zegt benieuwd te zijn naar de definitieve tekst. “Misschien bevat het regeerakkoord ook maatregelen die de mobiliteit echt vooruit helpen”, stelt hij.

Ook hoopt Degraef dat Vlaanderen een mobiliteitspact met de andere gewesten zal sluiten. “Mobiliteit stopt niet aan gewestgrenzen. Denk maar aan dat stukje Brusselse Ring waarop geen lzv’s (lange en zwaardere vrachtwagens) mogen rijden”, stelt hij.

Goederenvervoer blijft groeien

Tot slot laat TLV zich positief uit over de erkenning in het regeerakkoord dat het goederenvervoer zal blijven groeien, zoals het altijd heeft gedaan. En de beloofde investering in het onderhoud en de uitbreiding van de capaciteit van de weginfrastructuur, met prioriteit voor knelpunten. De beroepsorganisatie zegt ernaar uit te kijken om met de nieuwe minister voor mobiliteit samen te zitten.

Philippe Van Dooren