Weer vracht op Zaventem, meer files aan de grenzen

De gevolgen van de aanslagen in Brussel op het goederenvervoer in België zijn fors verminderd. Op Brussels Airport zijn weer vrachtoperaties toegestaan. Er zijn echter problemen aan sommige grensposten.

Op Brussels Airport zijn sinds gisteren weer vrachtoperaties toegestaan van en naar de zogenaamde ‘apron 9’, dat wil zeggen bij de vrachtzone BRUcargo. In hoeverre de normaal geplande vluchten weer volgens schema zullen verlopen, is nog niet bekend.

DHL Express en DHL Aviation hebben het gros van de voor Brussel bestemde toestellen afgeleid naar Leipzig. Afhankelijk van de origine, de bestemming en de luchtvaartmaatschappij die eventueel voor hen opereert, konden ook andere hubs in beeld zijn.

Liège Airport zegt dat het zelf geen extra maatregelen heeft genomen aangaande de beveiliging van de cargo, omdat deze vrachten altijd beveiligd zijn.

Of de opgevoerde beveiligingsmaatregelen op Schiphol Airport ook naar de vrachtzone werden doorgetrokken, is een gegeven waar de Koninklijke Marechaussee geen commentaar over wil geven.

Grenscontroles

Aan sommige grensposten zijn er nog steeds files omdat het verkeer dat het land verlaat, gecontroleerd wordt. Aan de grenspost van Postel op de E34 richting Eindhoven variëren de wachttijden tussen 10 à 30 minuten (ter hoogte van Mol) en aan die op de E314 richting Heerlen zijn de wachttijden doorgaans langer en kunnen files ontstaan (ter hoogte van Maasmechelen). Daar is de wachttijd overdag 30 minuten.

Op de A12 richting Bergen-op-Zoom zijn er files tussen de Belgische grens en Hoogerheide. Daardoor zijn er nu ook files op de E19 richting Breda ter hoogte de Transportzone Meer.

Aan de grens met Duitsland zijn er op de E40 files ontstaan ter hoogte van Eynatten/Eupen richting Aachen.

Ook aan de grens met Frankrijk zijn er files te melden door de controles. Deze zijn blijkbaar niet langer dan voordien.

Volgens de woordvoerder van het crisiscentrum van Binnenlandse Zaken zullen de controles zeker doorgaan zolang het dreigingsniveau 4 van kracht blijft. “Maar zelfs indien het wordt teruggebracht tot niveau 3, is het niet uitgesloten dat de controles zullen doorgaan”, zo zegt hij.

Voorlopig is het zeer moeilijk te vernemen aan welke grensposten er controles zijn en waar niet. Een woordvoerster van de federale politie moest ons het antwoord schuldig blijven.

Waarom aan sommige grensovergangen de controles aanleiding geven tot files en aan sommige andere niet, kon ook de woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum niet zeggen, omdat er aan de grensovergangen zelf geen camera’s zijn die de oorzaak van de files kunnen aangeven.