Uitrol waterstoftruck Nikola in Europa hangt af van politiek (+ video)

Vannacht stelde Nikola Motor twee elektrische trucks op waterstof voor: de Nikola Two en Nikola Tre. Volgens Bert Vranckx van BE-Trans, die er tien bestelde, zal de timing van de uitrol in Europa grotendeels afhangen van de politiek.

Nikola Motor had tweeduizend mensen in Phoenix, Arizona, uitgenodigd voor de onthulling van de twee trucks, die hetzelfde platform delen. De Two is voor de Amerikaanse markt (zie video hieronder), de Tre voor de Europese. Ze zijn uitgerust met brandstofcellen, die waterstof door een chemisch proces omzetten in elektriciteit. Voor de rest verschilt de aandrijving niet van een elektrische truck op batterijen. Voor de korte afstanden zullen beide trucks overigens aangeboden worden met batterijen.

Het voordeel van waterstof tegenover batterijen is onder meer de tijd die nodig is om te tanken. Volgens experten geeft een minuut diesel tanken een rijbereik van 32 kilometer. Voor waterstof is dat 19 kilometer. Een minuut de batterijen opladen geeft net geen 5 kilometer.

940 PK

De Tre heeft een vermogen van 700 kW (wat niet minder is dan 940 pk), een koppel van 2.700 Nm en een rijbereik van 500 tot 1.200 km met een volle H2-tank. Zo'n tank is in 15 à 20 minuten gevuld. Het gewicht zou ongeveer hetzelfde zijn als bij een dieseltruck. Net als de Two is alle hardware nu al aanwezig om autonoom te rijden.

De trucks worden niet verkocht maar geleased voor een periode van 84 maanden (of 1 miljoen km). De maandelijkse betaling zal het voertuig, de waterstof en het onderhoud inhouden. Voor de waterstof gaat Nikola een tankinfastructuur bouwen die de brandstof op ecologische manier produceert (wind of zon). Die infrastructuur in de VS en Europa uitbouwen, zal geen goedkope klus zijn. Nikola, die pas vier jaar geleden werd opgericht, heeft tot op vandaag 300 miljoen dollar opgehaald bij beleggers. Voor het waterstofnetwerk is minsten 1,5 miljard dollar extra nodig.

Politieke wil gevraagd

Volgens Bert Vranckx, CEO van BE-Trans in Geel, is de bevoorrading in waterstof het heikele punt. Hij bestelde tien Nikola Tre, die tussen 2022 en 2025 geleverd zullen worden. “Al blijft dat koffiedik kijken. Ze zullen eerst in Noorwegen rijden, daarna verder uitgerold worden. Al stel ik me vragen rond de homologatie ervan in Europa, want waterstof is potentieel gevaarlijk als de tank ontploft. Veel zal afhangen van de politieke wil om het klimaat te redden”, zegt hij. Hij vreest met andere woorden dat indien de overheden te strikte normen hanteren, het goedkeuringsproces zeer lang zal duren.

Er zal ook politieke wil nodig zijn om het waterstofnetwerk in Europa uit te bouwen. “Vandaag is de productie van waterstof helemaal niet groen. Om ze met elektriciteit uit wind en zon te produceren, is financiële steun nodig. Maar als de politiek het echt meent op het gebied van klimaatbeleid, dan zijn we vlug vertrokken”, stelt hij.

Philippe Van Dooren