Waterstoftreinen zijn denkspoor voor Gent

Als het van Open Vld afhangt, rijden er in de Gentse haven straks reizigerstreinen op waterstof. De liberale partij zet een proefproject daarrond in haar programma voor de gemeenteraadsverkiezingen. Een aantal bedrijven toont interesse.

Havenschepen Mathias De Clercq trekt in oktober als kandidaat-burgemeester voor de liberalen naar de kiezer. Hij stelde samen met de kopstukken op zijn lijst gisteren als eerste zijn programma voor.

“Voor de haven willen we lijn 204 langsheen de Kennedylaan bedienen met passagierstreinen, bij voorkeur via een proefproject met waterstoftreinen, zodat een dure elektrificatie niet nodig is”, staat daarin te lezen.

De R4-Oost/Kennedylaan is de belangrijkste verkeersader in de Gentse havenzone op de rechteroever van het zeekanaal naar Terneuzen.

Spoorlijn 204

Over het doortrekken van spoorlijn 204 tot in Terneuzen en over het organiseren van reizigersvervoer op die verbinding wordt in Gent al jaren gebakkeleid. Eind vorig jaar zette de Oost-Vlaamse politiek het punt in een open brief aan de federale en Vlaamse overheid het punt nog maar eens op de agenda.

Intussen maakten NMBS en Infrabel wel middelen vrij voor een “stevige studie” over dit project, zegt Christophe Peeters (Open Vld), de Gentse schepen voor Financiën en Innovatie. “Met de havenfusie tussen Gent en Zeeland Seaports kreeg dit dossier ook een Europese dimensie en raakte het in een stroomversnelling”, stipt hij aan.

Interactie met vrachttreinen

“Wat infrastructuur betreft, zullen de investeringen om reizigersvervoer op lijn 204 mogelijk te maken wel meevallen. Die lijn bestaat al”, onderstreept Peeters. Dat geldt dan wel alleen voor de afstand tot in Zelzate. Het doortrekken van de spoorlijn naar Nederland zal uiteraard meer kosten.

“Met de toekomstige vrijmaking van het reizigersvervoer krijgen we ook meer opties en zijn we niet uitsluitend meer afhankelijk van de NMBS. We kunnen dan desnoods ook een private partner onder de arm nemen”, voegt hij daar aan toe.

De Stad Gent zelf buigt zich van zijn kant over de vraag hoe rendabel de exploitatie van een reizigersverbinding kan zijn. Daarbij wordt onder meer bekeken hoeveel stopplaatsen er moeten/kunnen komen en hoe de interactie met het vrachtverkeer het best kan worden geregeld, geeft Peeters desgevraagd aan.

Waterstof

Als er een reizigerstrein op de niet-geëlektrificeerde lijn komt, wil Open Vld liever waterstof dan diesel als brandstof. Bedrijven die dit soort technologie kunnen aanleveren, waaronder Alstom en Engie, zijn bereid mee in het project te stappen, klinkt het.

Een waterstofcentrale in de Gentse haven behoort eveneens tot de denkpistes in dit dossier. Een aantal experts laat zich in de pers ook positief uit over die plannen. Maar hoe snel een waterstoftrein er kan komen, is veel minder duidelijk.

Terranef

De Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) ziet de liberalen alvast niet graag onder zijn groene duiven schieten. “Na de kabelbaan nu de waterstoftrein. What’s next? De Terranef op biomassa?”, tweette hij schamper met een afbeelding van het transportmiddel uit de stripreeks ‘Suske en Wiske’. Hij voegde er de hashtags ‘ballonnetjestijd’ en ‘eerstbasisinfrastructuur’ aan toe.

Jean-Louis Vandevoorde