Wachttijd sluis Wijnegem tot vier uur door droogtemaatregelen

Waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg voert als gevolg van de droogte 'zuinig schutten' in de sluizen in. Aan de sluis in Wijnegem kan dat voor vier uur wachttijd zorgen. De terminals langs het Albertkanaal ondervinden voorlopig weinig hinder.

De grote droogte van de afgelopen weken en maanden zorgt weer voor problemen met de waterhuishouding op de waterwegen. In Vlaanderen neemt De Vlaamse Waterweg een aantal maatregelen om het waterniveau op peil te houden.

Albertkanaal

In de provincie Antwerpen wordt op het Albertkanaal zuinig geschut in de verschillende sluizen. Aan de sluis van Wijnegem kan dat voor een maximum wachtperiode van vier uur zorgen. Aan de overige sluizen bedraagt de maximale wachttijd twee uur. “Aan de sluis van Wijnegem wordt momenteel een mobiele pompinstallatie ingezet om water na het schutten terug te pompen”, zegt woordvoerster Liliane Stinissen van De Vlaamse Waterweg.

De verschillende terminals langs het Albertkanaal in onder meer Meerhout, Grobbendonk en Haven Genk ondervinden voorlopig weinig hinder van de droogtemaatregelen voor de dagelijkse shuttles naar de haven van Antwerpen. "De vertraging aan de sluizen valt in het niets in vergelijking met die aan de terminals in de haven", zegt David Huybrechts van terminaloperator BCTN daarover.

Op een aantal kleinere kanalen in de provincie geldt een diepgangbeperking van 20 cm. Dat wil zeggen dat de schepen 20 centimeter minder diep geladen mogen zijn dan normaal.

Vlaams-Brabant en Oost- en West-Vlaanderen

Op het kanaal naar Charleroi wordt eveneens gegroepeerd geschut. Op het kanaal Leuven-Dijle geldt blokvaren voor de pleziervaart.

In Oost-Vlaanderen is op de Boven-Schelde een van de twee sluizen in Merelbeke gestremd voor waterbesparing. Zowel in Merelbeke als Evergem geldt gegroepeerd schutten. Op de Dender en het kanaal Gent-Oostende geldt een diepgangbeperking met 20 centimeter.

In West-Vlaanderen wordt op het kanaal Gent-Oostende gegroepeerd geschut in Brugge en geldt een diepgangbeperking van 20 centimeter tussen Schipdonk en Beernem.

Rijn

Op de referentiepunten, Kaub, Ruhrort en Emmerich op de Rijn in Duitsland is het waterpeil aan het dalen. Momenteel is de drempel waarbij binnenvaartoperatoren zoals Contargo een laagwatertoeslag heffen, nog in geen van de drie punten bereikt. Bij Kaub staat het waterpeil momenteel op 156 cm. Vanaf 150 cm past Contargo daar een laagwatertoeslag toe. Bij een waterstand van 135 cm kunnen schepen nog maar voor 50% beladen worden. Bij Ruhrort staat het water momenteel op 308 cm en wordt een toeslag geheven vanaf 270 centimeter. In Emmerich staat het water nu op 155 centimeter en geldt een toeslag vanaf 70 centimeter.

Koen Heinen