Waberer’s stalt dit jaar opnieuw tientallen trucks in Opglabbeek

Net als vorig jaar stalt de Hongaarse transporteur Waberer’s tientallen trucks in Opglabbeek voor de kerstperiode, ditmaal niet op een wei, maar bij een transportfirma. Ook in Nederland is er een terrein. Vakbond BTB vraagt om betere controle.

Vorig jaar was er veel commotie rond het feit dat Waberer’s honderden trucks op een wei in Opglabbeek parkeerde en de buitenlandse chauffeurs per bus naar het thuisland voerde, zodat ze in familiekring konden vieren. Volgens de transportvakbonden is dat sociale dumping, omdat de meeste trucks niet in Oost-Europa rijden en het dus niet praktisch zou zijn om de chauffeurs met hun truck Hongarije te laten rijden.

Na de feesten kwamen de chauffeurs hun truck ophalen, maar ze werden aan intensieve controles onderworpen. Dat leverde evenwel geen bewijs van sociale fraude op.

Dit jaar koos Waberer’s voor een discretere oplossing, met name het parkeren op de terreinen van de transportfirma JET. Daar werden ze opgemerkt door een Belgische chauffeur, die stiekem foto’s nam en op de sociale media plaatste (foto 1) en aan BTB overmaakte. Volgens de vakbond stonden er donderdagavond “honderden vrachtwagens” van Waberer’s gestald op de site in de industriezone in Opglabbeek. “Ze staan letterlijk op elkaar geplakt, ik heb nog nooit zoiets gezien en ik zit nochtans al heel lang in de sector”, zo meldt de chauffeur. Ook circuleert op Facebook een filmpje van de constante stroom aankomende trucks.

In Eersel, in Nederlands Brabant, staan de trucks op een terrein naast een transportfirma, waarvan opleggers worden gebruikt om de Hongaarse voertuigen te verbergen. Ook hiervan circuleren foto’s op de sociale media (foto’s 2 en 3)

"Sociale dumping"

Volgens BTB rijden de chauffeurs quasi nooit in het land waar de vrachtwagens zijn ingeschreven, rijden ze maandenlang rond in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland. “Ze leven verplicht in hun vrachtwagen en krijgen een fractie van het loon van een West-Europese chauffeur”, luidt het.

De vakbondskritiek is niet helemaal terecht. Bij Waberer’s worden de chauffeurs naar Hongaarse normen zeer goed betaald. Ze kregen enkele maanden geleden zelfs 15% loonopslag en bijkomende sociale voordelen omdat ook in Centraal-Europa het chauffeurstekort groot is. Waberer's heeft een vloot van 4.500 combinaties en beschikt over in totaal 4.800 chauffeurs, 10% meer dan een jaar geleden.

“Gelijk werk, gelijk loon”

Volgens Frank Moreels, voorzitter van BTB, zouden ze wel een Belgisch loon krijgen wanneer ze in België werken. “Het principe ‘gelijk werk, gelijk loon’, dat in België bij collectieve arbeidsovereenkomst werd vastgelegd, geldt niet alleen bij ons. Er is ook het arrest-Koelzsch, waarin het Europese Hof van Justitie vastlegde dat iemand moet betaald worden volgens de loon- en arbeidsvoorwaarden van het land waarin hij zijn werk verricht. En niet het land waarin de firma gevestigd is waarmee hij een contract tekende. Het jammere is helaas dat ieder hiervoor zelf naar de rechtbank moet”, stelt hij.

Volgens hem was vorig “quasi geen controle” door de inspectiediensten op de Wabererparking in Opglabbeek en werd er werd maar één inspecteur op afgestuurd. Op basis van enkele bevindingen, verklaarde toenmalig staatssecretaris Bart Tommelein (Open Vld), bevoegd voor sociale fraude, dat er geen sprake was van sociale dumping. Moreels zegt dan ook te hopen dat er “nu scherpe en afdoende controles” komen.

Philippe Van Dooren