Waberer’s schrapt bestelling 300 trucks door overcapaciteit in markt

De resultaten van Waberer’s in de tweede helft van 2018 waren zeer slecht. Robert Ziegler, de nieuwe CEO, haalt de hakbijl boven. Truckbestellingen en jobs worden geschrapt, er komen meer onderaannemers en die moeten besparen.

“Het jaar 2019 wordt een jaar van transformatie”, zegt de kersverse CEO Robert Ziegler in de analyse van de jongste financiële cijfers. Tijdens het vierde kwartaal (Q4) 2018 groeide de omzet met 4% tot 186 miljoen euro. De omzet van de grootste afdeling, internationaal transport, groeide met slechts 1,5% tot 139 miljoen. In Q4 2017 werd nog een matige nettowinst van 6 miljoen geboekt. In Q4 2018 werd dat een verlies van 11,4 miljoen.

Voor het hele jaar 2018 groeide de omzet met 8,5% tot 732 miljoen euro, maar werd een nettoverlies van 13,9 miljoen geleden (tegenover een winst van 21,4 miljoen in 2017). De resultaten sloegen dus duidelijk om in de tweede helft van het jaar, met een tragere omzetgroei – vooral in het internationale transport – en stijgende kosten. “In de tweede helft trad overcapaciteit op en groeide de concurrentie fors in de sector van de volle ladingen”, zegt Ziegler. Door de overcapaciteit in Europa zijn de prijzen met zo'n 6% gedaald tegenover een jaar eerder.

Vloot inperken

“Toen ik aantrad in februari 2019, zag ik dat er al een aantal kortetermijnmaatregelen waren genomen. De veranderingen moeten echter drastischer zijn”, stelt hij. “Daarom moet de capaciteit naar omlaag waar ze verlieslatend is en moet de inzet van de truckvloot verbeterd worden. Er zijn al driehonderd truckbestellingen geschrapt. Als de winstgevendheid van de vloot niet verbetert, zullen we de vloot verder inperken.”

Meer onderaanneming

De directe kosten moeten naar omlaag door de routes te optimaliseren, zodat de brandstofkosten verminderen. “Ten derde zal de groep de indirecte kosten verminderen door te besparen op externe contracten en drastisch in het personeel snoeien”. Waberer’s wil met andere woorden meer onderaannemers inzetten en die onder druk zetten.

Dat zegt Ziegler overigens zelf: hij wil meer flexibel zijn om in te spelen op de vraag van de klanten. “Onze business steunt teveel op onze eigen vloot en er moet een betere balans komen tussen de eigen vloot en de uitbestede capaciteit.”

Ziegler zegt dat in de loop van dit jaar een vernieuwde strategie wordt uitgerold. Het management stippelt die nu uit in samenwerking met de klanten en externe experten.

Philippe Van Dooren