Waberer’s rijdt verder op randje van verlies

Ondanks een fikse toename van zijn omzet blijft Waberer’s International het moeilijk hebben om winst te puren uit zijn bedrijvigheid. De “tijdelijke” druk op de marges maakt dat de groep nog maar met een kleine teen in de zwarte cijfers staat.

De omzet van de zelfverklaarde “Europese leider in volle truckladingen” zat in het eerste halfjaar stevig in de lift. Waberer’s kwam uit op 363,4 miljoen euro en dat is maar liefst 16% meer dan vorig jaar. In het tweede kwartaal lag de groei met 16,8% daar zelfs nog iets boven. Ferenc Lajkó, de CEO van Waberer’s, schrijft die expansie toe aan het groter marktaandeel dat de groep met een verscherpt prijsbeleid wist te veroveren.

Maar net als in het eerste kwartaal is de druk op de marges nog altijd groot. De ebitda (earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation) daalde met 8% naar 37,1 miljoen en de ebit (earnings before interest and taxation) viel met 58,4% terug naar 6,2 miljoen. Aan het eind van de halfjaarlijkse rit houdt Waberer’s netto amper 0,1 miljoen euro over. Eind juni vorig jaar stond nog 9,2 miljoen euro op die teller. In het tweede kwartaal leed de Hongaarse groep met zowat 4.400 trucks een klein nettoverlies.

Want prijsdalingen gingen hand in hand met een stijging van de dieselprijs. Zowel in het internationaal vervoer als in de regionale contractlogistiek leidde dat tot “verschuivingen” in de bedrijvigheid.

Beterschap

Maar volgens Lajkó gaat het om een tijdelijke druk op de marges. Waberer’s staat sterk omdat het minder dan concurrenten last heeft van het chauffeurstekort en de groep wist hogere prijzen af te dwingen in nieuwe contracten, wat een gunstig effect zal hebben in het tweede halfjaar, stelt hij. Lajkó rekent bovendien op efficiëntiewinsten en een verhoogde capaciteitsbenutting om uit het financiële dal te komen. Hij verwacht nog steeds dat de operationele winst op het eind van het jaar slechts lichtjes lager zal liggen dan in 2017.

Jean-Louis Vandevoorde