Waberer’s doet nieuwe poging voor beursintroductie

De Hongaarse transportgigant Waberer’s wil in juli naar de beurs. Hoofdaandeelhouder Mid Europa Partners laat de lancering voorbereiden. De groep blijft inmiddels opvallend presteren. Vorig jaar steeg de omzet bijna 10%.

Georgy Waberer, de oprichter van de gelijknamige groep, had in 2015 al getracht om deze naar de Hongaarse beurs te brengen. Dat ging niet door vanwege de mindere marktomstandigheden. De beurs van Budapest kende toen een grote vertrouwenscrisis. Een jaar geleden verkocht Waberer daarop 97,1% van de aandelen aan de private-equitygroep Mid Europa Partners.

Die wil nu een nieuwe poging ondernemen, zo meldt de Financial Times. De beursintroductie van naar schatting 500 miljoen euro zou in juli plaatsvinden. Volgens de krant wordt ze een test voor de Hongaarse regering, die de beurs van Budapest nieuw leven probeert in te blazen.

Het nieuws van de beursintroductie, die nog niet officieel is bevestigd, komt na twee belangrijke aankondigingen: uitstekende financiële resultaten en een forse investering in nieuwe IT-systemen, onder andere om tenderprocessen te automatiseren.

Fors meer omzet

Vorig jaar boekte Waberer’s 572,4 miljoen omzet (+9,5%) en een brutowinst (ebitda) van 73,6 miljoen euro (+12,1%). Dat resultaat werd gehaald met een vloot die amper groter werd. De groep is de grootste 'asset based' wegvervoerder van Europa, met in totaal 3.550 trucks (+2%). Daarvan worden 2.970 eenheden ingezet in het internationale vervoer van volle vrachten en 580 in regionaal vervoer, vooral in het kader van contractlogistiek.

De vloot is een van de modernste van Europa, met een gemiddelde leeftijd van amper twee jaar. Vorig jaar legden de vrachtwagens van de groep bijna 450 miljoen kilometer af. Een internationale truck rijdt gemiddeld 11.200 kilometer per maand af, een regionale 7.000 kilometer.

Automatisch tenderen

Enkele dagen geleden meldde Waberer’s een forse investering in IT-systemen. Maar liefst 3 miljard forint (10 miljoen euro) gaat naar een volledig nieuw managementsysteem van SAP. Het moet een efficiënter en gecoördineerder beheer van de 45 binnenlandse en buitenlandse dochterbedrijven mogelijk maken. Ook moet het realtimebeslissingen helpen nemen op basis van ‘big data’.

Een van de onderdelen van het nieuwe IT-systeem is een automatisch systeem om efficiënter deel te nemen aan tenders van verladers. Hoewel dat proces vandaag volledig manueel gebeurt, is de groep nu al bekend om het op grote schaal binnenrijven van tenders. De slagkracht wordt dus nog groter.

Ook zal het IT-systeem gegevens van boordcomputers integreren voor betere trajecten en om heen- en retourvrachten beter op elkaar af te stemmen.

Philippe Van Dooren