Vrachtwagenplatform Chronotruck vanaf 2020 in België

Chronotruck, het Franse platform voor vrachtwagentransport dat recent werd gekocht door GEFCO, komt begin 2020 naar België. Flows sprak met CEO Rodolphe Allard in Parijs.

Een digitaal platform dat verzenders en transporteurs met elkaar verbindt dankzij krachtige algoritmes. Dat is volgens Rodolphe Allard de essentie van Chronotruck. “We ontwikkelden deze oplossing voor verladers en transporteurs die tijds- en kostenefficiënte oplossingen nodig hebben. Onze dienst vermindert lege vrachtwagenritten en verkleint de ecologische voetafdruk van verzenders. Tegelijkertijd krijgen kleinere transportbedrijven toegang tot grotere klanten.”

Onafhankelijk

Een digitale oplossing om verladers en transportbedrijven te verbinden: dat klinkt opvallend gelijkaardig aan Uber Freight. Volgens Allard zijn er inderdaad gelijkenissen, maar onderscheidt Chronotruck zich met een andere mindset. “Bij Chronotruck vinden we dat veel geld in de markt pompen, zoals Uber doet, geen goed businessmodel vormt. Wij nemen meer onze tijd om een stevig netwerk uit te bouwen.”

De in juli aangekondigde overname door GEFCO is natuurlijk de ideale manier om snel een enorm netwerk van transporteurs en klanten uit te bouwen. “Niet alleen het netwerk op zich, maar ook de toegang tot GEFCO’s data, over bijvoorbeeld prijzen, besparen ons heel wat tijd.”

Allard benadrukt dat Chronotruck een onafhankelijke status binnen GEFCO zal blijven bekleden. “In eerste instantie praatten we met GEFCO enkel over een commerciële deal. Het is pas tijdens die gesprekken dat duidelijk werd dat we beiden veel te winnen hebben bij een overname.”

Polen belangrijk, België gemakkelijk

De internationale uitrol van Chronotruck staat gepland in het eerste kwartaal van 2020. België en Polen zullen de eerste landen buiten Frankrijk zijn waar het platform actief wordt. “De keuze voor België kwam er vooral omdat dat een gemakkelijke eerste stap is”, zegt Allard. “Het is vlakbij en de taal is dezelfde. Het is daarnaast belangrijk om snel in Polen, het belangrijkste Europese transportland, actief te zijn.”

Allard merkt op dat bedrijven in Oost-Europese landen over het algemeen veel gretiger zijn om nieuwe digitale toepassingen te omarmen. “Daar zijn chauffeurs veel sneller geneigd om onze mobiele app uit te proberen.”

De samenwerking met GEFCO geeft Allard in ieder geval vertrouwen dat Chronotruck een goede kans maakt om lang te overleven. “Op dit moment zijn er in Europa zo’n dertig start-ups bezig met gelijkaardige digitale platformen. Over enkele jaren schat ik dat er nog drie of vier zullen overblijven.”

Voorlopig focust Chronotruck zich op wat ze kennen, namelijk het vervoer van afgewerkte voertuigen over de weg. “In de toekomst kunnen we bekijken of we andere transportmodi, zoals spoorvervoer of binnenvaart, en andere cargotypes kunnen toevoegen aan ons platform.”

Jonas van Boxel