Voka scherp: "Kilometerheffing platte belasting van 163 miljoen"

De verhoging van het tarief van de kilometerheffing voor zware vrachtwagens is volgens Voka een platte belastingverhoging. De extra inkomsten, goed voor 163 miljoen euro in 2024, hebben helemaal niets met mobiliteit te maken, klinkt het.

“Onder het mom van een ‘sturende maatregel’, wordt het tarief van de kilometerheffing voor zware vrachtwagens (+32 ton) verhoogd. In 2020 moet dit 29 miljoen euro extra opleveren; vanaf 2021 jaarlijks 63,4 miljoen extra. Dat terwijl die kilometerheffing (bruto-inkomsten en boetes) vorig jaar al meer dan 460 miljoen euro heeft opgeleverd voor de Vlaamse overheidsfinanciën”, zegt Goedele Sannen, adviseur Luchthaven en Logistiek bij Voka nationaal.

“De extra inkomsten vloeien daarbij terug naar de algemene middelen en hebben dus niets met mobiliteit te maken”, stelt ze. “Bovendien weten we al lang dat enkel een kilometerheffing voor vrachtwagens niet sturend is. De enige echte sturende maatregel – aangetoond in een uitgebreide door de Vlaamse overheid bestelde studie – werd bij de regeringsvorming afgevoerd. De slimme kilometerheffing voor iedereen komt er niet”, aldus Sannen. Daarom moest de maatregel ook in het Energie- en Klimaatplan geschrapt worden, vindt ze.

Retributie

Dat de Vlaamse regering becijfert of de kilometerheffing voor vrachtwagens – vandaag een belasting – kan omgezet worden naar een retributie, vindt ze ook geen goed idee. “Het zou dan een heffing worden waar een tegenprestatie (zoals investeringen in infrastructuur) tegenover moet staan”, redeneert ze.

Als de kilometerheffing – net als in Wallonië – een retributie wordt, dan zal dat Vlaanderen via de recuperatie van de btw vanaf 2022, 75 miljoen euro extra opleveren en vanaf 2024 zelfs 100 miljoen euro extra. “Kortom, een mooie 163 miljoen euro extra inkomsten voor de Vlaamse financiën op het einde van de legislatuur. Zonder enige sturing – zover was u al”, stelt Sannen tot slot.

Philippe Van Dooren