Vlaanderen krijgt eindelijk eigen opleiding ecocombi-chauffeur

De Vlaamse regering heeft een besluit goedgekeurd dat een wettelijk kader creëert voor de beroepsbekwaamheid van bestuurders van langere en zwaardere vrachtwagens (LZV’s). Binnenkort zullen de chauffeurs hun opleiding in Vlaanderen kunnen krijgen.

Nu de adviezen van de Mobiliteitsraad Vlaanderen (MORA) en de Raad van State binnen zijn, keurde de Vlaamse Regering vrijdag definitief een besluit goed dat een wettelijk kader creëert “voor de beroepsbekwaamheid van bestuurders van langere en zwaardere slepen. Het voorziet in een verplichte opleiding en examen, en regelt de erkenning van de instellingen en lesgevers die daarvoor instaan”. Het besluit was vorig jaar al principieel aangenomen, maar het was nog wachten op de adviezen.

“Tot nu toe moesten de chauffeurs van LZV’s in Nederland hun opleiding volgen en de examens afleggen. Het wordt nu mogelijk om een opleiding in te richten die wat beter aangepast is aan de Vlaamse wegeninfrastructuur en werkomstandigheden. Dat is een goede zaak. Zeker ook omdat de vervoerders die ecocombi’s willen inzetten, hun chauffeurs niet meer naar Nederland moeten sturen. Het is niet altijd praktisch dat ze naar daar moeten”, zegt Isabelle De Maegt, woordvoerster van Febetra.

Dat zal wel niet van de ene dag op de andere kunnen gebeuren. “Nu bestaat een wettelijk kader, maar het is nog wachten op de praktische invulling ervan. Rijscholen en instellingen die de code 95 organiseren (iedere vijf jaar moeten vrachtwagenchauffeurs een bijscholing volgen, red.), moeten die opleiding ‘LZV-chauffeur’ effectief beginnen aanbieden”, voegt ze toe.

Niet de grootste drempel

Volgens De Maegt zal de eigen Vlaamse opleiding een drempel wegnemen voor de bedrijven die LZV’s willen inzetten. “Al is dat niet de grootste hinderpaal. Vaak is de beperkte invoegstrook de belangrijkste. Het beste voorbeeld is de logistieke cluster voor groente en fruit in Sint-Katelijne-Waver, waar de vraag om LZV’s in te zetten zeer groot is. Het aantakkingstraject is geen probleem, maar wel de invoegstrook van de E19 die iets te kort is. Daardoor blijft die cluster in de kou staan.”

Wallonië

Wallonië heeft al een tijdje een eigen opleiding, maar die wordt voorlopig niet door Vlaanderen erkend. “Zelfs wanneer opleidingen en examens in Vlaanderen worden georganiseerd, zullen vervoerders die over de taalgrens rijden, verplicht worden om over een Nederlandse vergunning te beschikken, want die wordt door zowel Vlaanderen als Wallonië erkend. Of de chauffeur zal twee opleidingen moeten volgen: een in Vlaanderen en een in Wallonië”, stelt De Maegt nog.

Philippe Van Dooren