Vanaf 1 mei vijftigtonners welkom in Wallonië

Vanaf 1 mei zijn vrachtwagens met een totaalgewicht van 50 ton voorwaardelijk toegelaten op Waalse wegen. De zogenaamde ‘brugformule’ zet wel een domper op het feestje. Ook in Vlaanderen is er belangstelling.

De Waalse regering besliste begin april dat zesassige combinaties aan een maximaal toegelaten massa (mtm) van 50 ton mogen rijden. Zo kunnen ze ongeveer 5 ton meer goederen meer laden dan een conventionele 44 tonscombinatie. De maatregel is een compensatie voor de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens.

Tijdens een recente voorstelling van de nieuwe regelgeving bij het ‘Collectif des Petits Transporteurs’ waarschuwde een adviseur van het kabinet van minister Carlo Di Antonio (Openbare Werken, cdH) dat die zwaardere combinaties aan de ‘brugformule’ moeten beantwoorden. “Die bepaling van het federale technisch reglement stelt dat een minimale afstand tussen de voorste as van de trekker de middelste as van de tridem van de oplegger moet worden gerespecteerd. Uit deze wiskundige formule volgt dat voertuigen met 6 assen enkel in aanmerking komen voor een mtm van 50 ton als ze 12,25 meter lang zijn”, zegt Michael Reul van UPTR.

Medeverantwoordelijkheid

Volgens hem kunnen daarom de bestaande kippers niet zomaar ingezet worden, omdat de combinatie dan te compact is. “In de praktijk komt dit erop neer dat de verladers die het meeste baat hebben van de maatregel, niet in staat zullen zijn om hun onderaannemers te dwingen gebruik te maken van hun huidige kippervoertuigen. Als opdrachtgever moeten ze immers rekening houden met het principe van medeverantwoordelijkheid bij overlading”, stelt hij.

Vlaanderen

Eerder zijn er in Vlaanderen stemmen opgegaan om ook hier 50 tonscombinaties toe te laten. Volgens Voka Kempen zijn er meerdere vervoerders – waaronder Air Liquide – die de efficiëntiewinsten willen inzetten om minder vrachtwagens op de baan te hebben. Vooral in de bulksector is er belangstelling.

Bimatra

Zo ook bij Bimatra uit Ingelmunster. Dat bedrijf is gespecialiseerd in het vervoeren van houtafval uit zowel zagerijen als bosontginning. Volgens zaakvoerder Bart De Clerk rijdt het bedrijf al sinds 1985 met zesassige combinaties, omdat die veiliger zijn.

“Wij rijden heel veel in Wallonië, maar ook voor het vervoer tussen Wallonië en Vlaanderen of in Vlaanderen zelf zou de 50 ton interessant zijn. Maar naar verluidt is minister Weyts tegen, omdat hij vreest voor de bruggen. Maar dat is niet nodig: de kans dat er tien 50 tonners tegelijk op rijden is quasi nihil”.

Philippe Van Dooren