Vijf extra ecocombi’s bij Vincent Logistics

Vincent Logistics heeft vijf extra ecocombi’s in gebruik genomen. Hierdoor heeft Jean Vincent nu zes combinaties in zijn vloot. Dat is zowaar de helft van de langere en zwaardere vrachtwagens (LZV’s) die vandaag in Wallonië mogen rijden.

Volgens de laatste berichten mogen in België veertien ecocombi’s rijden. In Vlaanderen zijn het er twee, die toegelaten werden in het kader van het eerste proefproject dat in juli 2014 begon. Het zullen er snel zeker dertig meer zijn, nu het tweede project effectief van start kan gaan. De dertig eerste ‘aantakkingstrajecten’ zijn goedgekeurd en het is nu alleen nog maar wachten op de technische keuring van de voertuigen.

In Wallonië hebben zes ondernemingen een vergunning gekregen, voor in totaal twaalf combinaties, vernemen we bij de SPW (de Waalse FOD). Twee daarvan rijden internationaal, tussen Wallonië en Nederland: een van Van Mieghem uit Saintes en een van Tholu (Thomassen) uit het Nederlandse Ede.

Industriële goederen

Jean Vincent, afgevaardigd bestuurder van Vincent Logistics uit Herstal gelooft sterk in het concept. Hij nam in januari zijn eerste exemplaar in gebruik en bestelde vijf extra eenheden bij Volvo Trucks, die zopas zijn geleverd. “Deze voertuigen zijn voornamelijk bestemd voor industriële klanten die aanzienlijke stromen genereren tussen hun productielocaties en de distributiecentra. Innovatieve en milieubewuste opdrachtgevers staan zeer open voor het gebruik van deze voertuigen”, zegt hij. Wie die opdrachtgevers zijn, vertelt hij niet.

Ultralicht

De ecocombi’s van Vincent Logistics zijn combinaties van een Volvo FM bakwagen van 500 pk, een dolly en een oplegger. "Dankzij de technische ondersteuning van Volvo Trucks, de fabrikant van de bovenbouw, de fabrikant van de dolly en de fabrikant van de oplegger, hebben we een leeggewicht voor de hele combinatie van iets minder dan 19 ton", zegt Jean Vincent.

De bakwagens zijn 100% vergelijkbaar met die van de rest van de vloot van het bedrijf, om het onderhoud te vergemakkelijken. "Binnen ons bedrijf streven we naar maximale standaardisatie, inclusief op het gebied van assen (BPW) en banden (Michelin). Zo kunnen we de voorraad reserveonderdelen en de duur van de interventies verminderen”, voegt hij toe.

De bestelling van de ecocombi’s werd geplaatst in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Belgium en Truck Service Sébastian, de dealer in de regio Luik. "Een ecocombi is een voertuig dat men niet gemakkelijk configureert. Het was niet alleen belangrijk om de gewichtsverdeling goed te respecteren, maar ook om de beste oplossingen te vinden om het leeggewicht te verminderen. Daarnaast hebben we met Jean Vincent samengewerkt om de ideale motorisering te vinden, onder meer in functie van de remeisen. Daarom hebben we, naast de VEB+ motorrem, gekozen voor een extra retarder," legt Yves Sébastian uit.

Vincent Logistics

Vincent Logistics heeft hoofdzetel in Herstal en is gespecialiseerd in het wegtransport van gepalletiseerde goederen, verpakte producten en machines, en ook in logistiek. Hiervoor beschikt het bedrijf over 152 motorvoertuigen, 215 getrokken voertuigen en 46.000 m² magazijnen op twee locaties. Er werken 267 mensen, waarvan 83% in de transportsector en 17% in de logistiek. In totaal zal het bedrijf dit jaar een omzet van 42,5 miljoen euro behalen.

Philippe Van Dooren