Vervoerders Benelux verhogen tarieven in 2019 met 1 à 5 %

De meeste vervoerders in de Benelux zijn door het capaciteitstekort op de markt van plan om in 2019 hun transportprijzen opnieuw te verhogen, meestal met 1 à 5%. Slechts 16% zal hoger gaan dan 5%. In heel Europa is dat amper 9%.

Transporeon voerde een enquête uit bij ruim 1.000 Europese wegvervoerders om te weten wat ze denken over de ontwikkelingen op de transportmarkt en hoe ze de toekomst zien evolueren. De Transport Market Monitor (TMM), die het samen met CapGemini opstelt, geeft al een tijdje aan dat het aanhoudende tekort aan transportcapaciteit waarschijnlijk zal toenemen.

Bijna 43% van de respondenten noteerde in 2017 een omzetstijging van meer dan 5%. Voor de Benelux lag dat percentage met 45% iets hoger dan het gemiddelde. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland was dat slechts 33%. Als we de bedrijven met een omzetgroei van 1 à 5% erbij tellen, komen we aan 78% van de vervoerders in de Benelux met meer omzet. Dat is beter dan de DACH-regio (73%), maar veel minder dan het Verenigd Koninkrijk/Ierland (92%) en Spanje (83%).

2018

Voor 2018 is de trend nog duidelijker. Meer dan 80% van de Europese bedrijven verwacht een omzetstijging (37% met meer dan 5% en 43% met 1 à 5%). Vooral in de Benelux gaan de zaken goed, zegt Transporeon. Daar verwacht 85% van de vervoerders dit jaar een verhoging van de jaaromzet.

Prijsstijging in 2019

Op grond van de gegevens uit de TMM zijn de prijzen voor vervoersdiensten in 2017 met gemiddeld 5,17% gestegen. De enquête geeft verdere prijsverhogingen aan. De meerderheid van de Europese vervoerders verwacht dat de prijzen voor hun diensten in 2019 opnieuw zullen stijgen, maar die van de Benelux zijn optimistischer: 16% is van plan de prijzen met meer dan 5% te verhogen (9% in Europa).

Een meerderheid wil de prijzen met 1 à 5% verhogen. Dit betekent dat, rekening houdend met de inflatie, de stijging van de brandstof- en loonkosten en de investeringen in onder andere digitalisering, de marges van de meeste vervoerders ook in 2019 niet zullen verbeteren.

“Gevraagd naar de redenen voor de prijswijzigingen, haalt 46% van de vervoerders het capaciteitstekort aan. Het lijkt erop dat de markt zich ontwikkelt tot een leveranciersmarkt. Dit zet vervoerders op een sterke positie, waardoor ze de prijs van hun diensten kunnen verhogen”, stellen de onderzoekers. Deze trend lijkt zelfs nog duidelijker in de Benelux: 63% van de vervoerders verklaarde dat te weinig capaciteit de reden is voor de verwachte prijsstijging.

Capaciteit uitbreiden

Maar liefst 51% van alle respondenten wil de transportcapaciteit uitbreiden. De cijfers in de Benelux zijn in lijn met de Europese cijfers: 52% wil transportcapaciteit uitbreiden, terwijl 37% van de vervoerders in de Benelux zijn capaciteit stabiel wil houden. De anderen zijn nog onzeker over hun strategie. 

De grootste bezorgdheid voor vervoerders is het huidige tekort aan chauffeurs en hun beschikbaarheid. 59% van de ondervraagde bedrijven zegt dat dit een grote impact had en heeft op hun activiteiten. Daarop volgen de diesel- en brandstofprijzen, met 47%. Op lokaal niveau zien de vervoerders uit de Benelux een kleinere impact van brandstofprijzen op hun bedrijf: 36%.

Digitalisering

Transporeon peilde ook naar de verwachtingen van de vervoerders inzake digitalisering. Twee derde van hen in de Benelux gelooft dat de digitalisering volgend jaar een positieve impact zal hebben op hun activiteiten. Samen met die uit Italië, halen zij een topscore op het gebied van digitalisering en innovatie in logistieke processen.

Via deze webpagina kunt u de volledige enquête downloaden.

Philippe Van Dooren