Belgische wegvervoerder: “Uber Freight gaat te ver in zijn eisen”

Uber Freight heeft in Europa een eerste vracht laten vervoeren. Het is onduidelijk of het een doorbraak is. Wel blijkt dat zij zich duidelijk als expediteur profileren en dat zij door hun buitensporige eisen vooral mikken op de eigen rijders.

De vrachtdienst van Uber kondigde in maart aan in Europa van wal te zullen steken. Inmiddels raakte bekend dat er een eerste vracht is vervoerd. Dat gebeurde in Nederland voor bierbrouwer Heineken, die het platform al in de Verenigde Staten gebruikt. Voorlopig lijkt het eerder om een marketingstunt te gaan, want naar verluidt zijn weinig transportbedrijven geneigd om in zee te gaan met het platform.

Uber vervoert die lading niet zelf, maar koppelt de verlader met een pool van vervoerders. In tegenstelling tot de taxi-app, profileert Uber Freight zich niet als een app voor de deeleconomie, maar wel als een digitale expediteur. In de ‘Carrier Service Level Agreement’ die Flows kon inkijken, staat: “Uber Freight B.V. is a company specialising in arranging freight transportation services (i.e. freight forwarding services), performing such services on behalf of its customers”. Iets verder staat nog dat het als expediteur handelt luidens een ‘ freight forwarding agreement’ met de verladers zoals gedefinieerd in artikel 8:60 van het Nederlands burgerlijk wetboek.

Een brug te ver

Volgens een Belgische wegvervoerder die liever niet bij naam geciteerd wordt, hebben meerdere transporteurs die nu al met expediteurs werken contact opgezocht met Uber Freight om te zien of een commerciële samenwerking hen iets kan opleveren. “Nadien zijn zij gecontacteerd geweest, maar bij mijn weten is er niemand op hun voorstel ingegaan. Hun eisen stroken niet met onze activiteiten”, zegt hij.

In het contract staat onder andere dat geladen trucks enkel en alleen maar op beveiligde én bewaakte parkings mogen parkeren, wat in de praktijk moeilijk te doen is. Maar vooral de eis dat de vervoerder te allen tijde toegang moet verlenen tot de gps-gegevens van de chauffeur én dat zij hem moeten kunnen sturen, is voor hem een brug te ver. “Want dat wil Uber Freight niet alleen om de verlader te kunnen informeren van de tijd van aankomst, maar ook om te zien of de chauffeur beschikbaar is en hem rechtstreeks nieuwe opdrachten te sturen. Dat dwarsboomt onze eigen planning en zo kunnen ze ook opdrachten door onze strot duwen”, zegt de vervoerder.

Volgens hem zullen alleen kleine transporteurs en vooral eigen rijders ingaan op deze eis. “Uber Freight wordt zo hun planner en neemt op die manier sommige administratieve taken van hen over, wat hen zelfs kan interesseren.”

Expediteur, geen deelplatform

Door het feit dat Uber Freight zich in Europa duidelijk als een expediteur profileert, respecteert het bedrijf de regels, zegt Olivier Schoenmaeckers, directeur van Forward Belgium. “Dat is een groot verschil met deelplatformen die zeggen dat ze de verlader en de transporteur gewoon in contact brengen. Er is genoeg rechtspraak om te stellen dat dit niet mag, omdat die platformen geen aansprakelijkheid willen dragen. Als expediteur dragen ze die verantwoordelijkheid wel. Er zijn dus geen aanwijzingen dat Uber Freight de regels overschrijdt”, stelt hij.

Philippe Van Dooren