Vervaeke plaatst megabestelling bij Volvo Trucks

Het tanktransportbedrijf Vervaeke heeft onlangs 92 trekkers bij Volvo Trucks besteld. Na de overname van het Nederlandse van der Lee begin 2017 zit de onderneming uit Zellik nog steeds in groeimodus.

Door van der Lee over te nemen, verdubbelde de omvang van de Belgische groep. Met 720 trekkers en 1.000 tankopleggers is Vervaeke – nog steeds een familiale onderneming – een van de vijf grootste Europese transportbedrijven met ADR-specialisatie. Het bedrijf beschikt nu over twaalf sites, strategisch verspreid over de drie belangrijkste chemische clusters in Europa: Antwerpen, Rotterdam en het Ruhrgebied. Naast transport biedt Vervaeke geïntegreerde logistieke oplossingen voor de chemie en de petroleumindustrie.

“Alle trekkers zijn ADR gekeurd en de 1.000 tankopleggers zijn van de meest uiteenlopende types. Hierdoor kunnen we nagenoeg alle types vrachten aan”, zegt CEO Frédéric Derumeaux. Niet zonder fierheid voegt hij toe dat Vervaeke behoort tot de top vijf van Europese transportbedrijven die de beste SQAS-score halen (Safety & Quality Assessment for Sustainability). “Die principes maken integraal deel uit van onze organisatie.”

Verbruik verder verlagen

“Op het vlak van CO2 hebben we de ambitie om onze totale uitstoot over drie jaar met 20% te verminderen. En dat komt bovenop de forse daling die we de afgelopen jaren al hebben gerealiseerd”, zegt Derumeaux. “In dat kader hebben we dan ook gekozen om onze nieuwe Volvotrekkers uit te rusten met het I-See systeem. Dat analyseert de topografie en kiest automatisch de optimale versnelling en snelheid in functie van de helling die eraan komt. Hiermee kan het brandstofverbruik verder worden verlaagd.

Daarnaast investeert het bedrijf in een minutieuze analyse van het rijgedrag van de chauffeurs en van het eigen verbruik van de voertuigen zelf. En er wordt fors ingezet op trajectoptimalisering. “De schaalvergroting na de overname van van der Lee maakt het mogelijk om het aantal overbodige kilometers gevoelig terug te dringen”, zegt Derumeaux.

I-Parc Cool

Hij legt ook de nadruk op veiligheid. “Een van de elementen die daarbij een rol speelt, is het comfort van de chauffeur. Hoe comfortabeler de chauffeur zich voelt, hoe beter hij zijn aandacht kan houden op de weg. Daarom hebben we nu ook gekozen om de trekkers uit te rusten met I-Parc Cool”, legt Derumeaux uit. Dat is een speciaal klimaatsysteem dat naadloos tussen het aircosysteem en de standkachel schakelt, waardoor de cabine altijd de gewenste temperatuur heeft. “Zo is een comfortabele rusttijd gegarandeerd waardoor de chauffeur minder vermoeid is.”

Philippe Van Dooren